Tanken kan avgöra

- det är tanken bakom nyheterna

SPORTBLADET

Totaldominans av Ferrari, vikande tittarsiffror och flera team rutschande utför ruinens brant.

Fjolårets säsong var inte munter.

Nu ska kaos få F1 på fötter igen.

Det enda man kan vara riktigt säker på är att alla är osäkra. I ett försök att göra F1 mer spännande för fansen och billigare för teamen har F1-cirkusens högsta beslutande organ FIA till i år genomfört regeländringar som den försiktige skulle kalla våldsamt radikala.

Av alla förändringar (se här intill) är de som rör lördagens kval de mest dramatiska.

Tidigare har F1-teamen under fyra längre pass förberett sig inför lördagens kval. Alla förare har haft tolv varv på sig att sätta en snabb tid. De sötebrödsdagarna är över.

I år har teamen bara en timme på sig att ställa in bilarna inför fredagens förkval som bestämmer startordningen inför lördagens tidskval. Varje förare har då endast ett varv på sig att sätta sin kvaltid. Skulle han köra av placeras han sist i fältet.

För att krångla till det ytterligare får teamen inte tanka bilarna efter kvalet. Tidigare kvalade man med en så lätt bil som möjligt och fyllde efteråt på den bensinmängd som behövdes i racet.

Nu kan Minardi slå Ferrari - i teorin

Nya tankförbudsregeln är ett problem. En nästan tom bensintank är bäst under kvalet då 10 kilo bensin gör bilen 0,25-0,40 sekunder långsammare per varv.

Men att starta tävlingen med nästan tom tank är dock ingen vidare idé då du efter ditt tidiga depåstopp hamnar längst bak i kön med en tung, svårkörd bil.

Mycket bensin i tanken betyder dålig kvaltid men ger dig möjligheten att plocka placeringar när de andra dyker in i depån för tidiga tankstopp.

Teamen tvingas alltså att välja - antingen öka chanserna vid kvalet och hoppas på det bästa under tävlingen eller prioritera ner kvalet för att ha en optimal bil till racet.

Sammantaget kommer de här förändringarna röra om rejält i startleden. Tidigare visste man att den snabbaste bilen var den som startade längst fram, att tvåan var näst snabbast och så vidare. Inte den optimala formeln om du vill bjuda publiken på omkörningar.

Med det nya formatet skulle eftersläntrarna Minardi, rent teoretsikt, kunna slå Ferrari i kvalet.

Schumacher fixar nog det här också

Ferrari, McLaren-Mercedes och BMW-Williams lär klara kvalificeringsomställningen bäst. De har mest avancerade datorer och simulationsprogram och hittar snabbast rätt med bilarnas inställningar.

Vilka förare som gynnas är svårare att förutspå. Michael Schumacher med sin rutin och förmåga att omdelbart sätta snabba tider behöver inte oroa sig. Fjolårets kvalkung Juan Pablo Montoya kan vi också räkna med. Värre blir det för färskingarna som exempelvis Cristiano da Matta. Räkna med spektakulära avåkningar när han och övriga rookies laddar för allt vad tygen håller.

Per Gunne