Förarnas största hot: hetta & monsunregn

Björn Wirdheim: Fysiskt krävande och oförutsägbart lopp - men se upp för Ferrari

SPORTBLADET

Det är dags för årets andra Grand Prix, formel 1-cirkusen har flyttat till Asien, närmare bestämt Kuala Lumpur i Malaysia.

Under den här inledande delen av säsongen väljer de flesta förarna att stanna borta i stället för att återvända hem till Europa mellan loppen.

Efter vinterns mer eller mindre oavbrutna testande som ägt rum främst i Spanien är det en välkommen period som ger möjlighet till avslappning i ett varmare klimat.

Man kan säga att det rör sig om semester kombinerat med uppladdning inför det kommande loppet. Australiensaren och Jaguarföraren Mark Webber stannar helst i hemlandet fram till veckan före Malaysiatävlingen. För honom är det en av få chanser att umgås lite med familjen som han sällan ser under den resterande delen av säsongen.

Förra året hade han sällskap av sin gode vän Jenson Button som samtidigt fick veta att det inte spelar någon roll hur duktig han är på att köra bil, det spelar ingen roll att han är en formel 1-förare, och det spelar ingen roll att han är god för åtskilliga miljoner. Har man inte fyllt 23 år så är man faktiskt inte tillräckligt gammal för att få ta ut en hyrbil.

Det var i varje fall servicepersonalens exakta ordval när en snopen Jenson Button tomhänt tvingades lämna den lokala hyrbilsfirman i Mark Webbers hemstad.

Tappar två kilo under loppet

De fysiska förberedelserna är en viktig del i förarnas uppladdning inför loppet i Malaysia. Tävlingen är en av de mer krävande på kalendern, kanske inte så mycket på grund av banans layout, det är snarare klimatet som ställer till det.

Luftfuktigheten är hög, likaså temperaturen vilket innebär att det blir två tuffa timmar för de som sitter bakom ratten. Speciellt med tanke på att det blir så fruktansvärt varmt i cockpit, chassiet absorberar värmen, och det är bara lite kolfiber och bränsletanken som skiljer förarens rygg från motorn. I sådana förhållanden är det inte ovanligt att F1-förarna förlorar upp till två kilo av sin kroppsvikt under ett lopp.

Det är oerhört viktigt att de fyller upp vätskeförråden ordentligt innan det är dags att köra, skulle de drabbas av vätskebrist kan det få katastrofala följder. Alla förare har därför med sig dricksvatten i bilarna, vatten eller energidryck som i många fall förvaras i stomipåsar (!). Problemet i vissa fall är att det bara får plats en mycket begränsad mängd. I formel 1 där allt dras till sin spets är det dessutom en viktfaktor.

Jag kan personligen lova att det inte finns något värre än när vattnet tar slut och man inte ens hunnit halvvägs till målgång under en varm helg i Brasilien eller Monte Carlo. Vattnet blir dessutom snabbt ljummet och smakar plast. Men en kylkonstruktion innebär naturligtvis ett onödigt vikttillägg.

Man vänjer sig snabbt vid drickssystemen, det finns två varianter. Antingen en knapp på ratten som ser till att vattnet automatiskt pumpas in genom en slang man har i munnen.

Alternativet är en speciell ventil som gör det möjligt för föraren att egenhändigt suga i sig vätskan. Jag föredrar det senare alternativet, det är inte roligt när man kommer åt fel knapp på ratten och sätter sin energidryck i halsen. Då kan man vara glad om det inte går så fort.

Plötsliga skyfall

Det är inte ovanligt med plötsliga skyfall i Malaysia, monsunregnet under 2001 års Grand Prix finns fortfarande färskt i minnet. Och stallen kan mycket väl ställas inför en situation liknande den i Australien där man startade loppet på en upptorkande bana.

Vi kan räkna med att man fortfarande experimenterar med det nya kvalsystemet och mitt tips är att helgens lopp blir lika oförutsägbart som det föregående.

Men, som vanligt kan man satsa en säker slant på Ferraristallet. Håll ett öga på fighten mellan Jenson Button och Jacques Villeneuve. Det sägs att "Jacque-Attack" ställde till det under depåstoppet i Australien med flit i syfte att psyka sin nya stallkompis.

Jenson slog tillbaks under fredagens kval där han noterades för en varvtid nära sekunden snabbare än Jacques.

Förar-VM 2003

33 grader varmt och risk för åska - så ser prognosen ut:

Björn Wirdheim