Barrichello måste fly fansen i helikopter

Intresset för formel 1 i Brasilien kan jämföras med brasilianarnas passion för fotbollen

SPORTBLADET

Brasilien är en stor formel 1-nation som fostrat flera världsmästare. Den europeiska förarmarknaden är i dag fullkomligt översvämmad av brasilianare och ju längre tiden går sedan Ayrton Sennas fatala krasch på Imola 1994, desto viktigare blir det att ta fram en efterträdare.

Den brasilianska industrin drar sig inte för de ekonomiska investeringar som krävs för att se till att juniorerna tar sig hela vägen fram till F1.

Men det innebär också att det ställs stora förväntningar på talangerna, det händer ofta att de utmålas som ”den nye Senna” och det är få av dem som klarar av att handskas med den pressen.

Brasiliens Grand Prix körs på Interlagosbanan strax utanför Sao Paolo i morgon. Banan ligger ute i ”favelas”, det vill säga de fattiga områdena i utkanten av den stora staden.

Brasiliens stora hopp, Rubens Barrichello, tvingas flyga helikopter till och från banan under GP-helgen på grund av de fanatiska supportrarna.

Brottsligheten är hög och man rekommenderas vidta extrema försiktighetsåtgärder. Förare och stallmedlemmar får absolut inte gå utanför banområdet och vid dagens slut beställer organisatörerna taxibilar till de som behöver, risken är stor att man blir rånad om man hoppar in i en bil som drivs av ”fel” taxibolag.

Bortser man från säkerhetsaspekten är loppet i Brasilien faktiskt ett av de trevligare på kalendern, fansen är oerhört engagerade och det är ofta en intensiv stämning på läktarna. Intresset för formel 1 i Brasilien kan jämföras med brasilianarnas passion för fotbollen.

Temporär förlamning

Banan i sig är en av de mer fysiskt krävande. Det är ett av få lopp på kalendern som körs motsols vilket innebär att det blir en större belastning på vänster sida av nacken, något som är sällsynt eftersom de flesta övriga banor till största delen består av högerkurvor.

Var det förresten någon som gick på aprilskämtet att FIA bestämt sig för att köra loppet medsols i år på grund av problemen med HANS-systemet? Justin Wilson och Rubens Barrichello har tidigare klagat på det nya skyddssystemet, HANS. Rubens hävdade att hans krasch i Australien berodde på att han tappade koncentrationen eftersom skyddet skavde mot nyckelbenet. Justin tvingades bryta det föregående loppet i Malaysia efter 40 varv med ett liknande problem. Konstruktionen av det system han använde sig av gjorde att nerver i axelpartiet kom i kläm och han drabbades av en temporär förlamning i armarna.

När han kom in i depån var han inte kapabel att ta sig ur bilen på egen hand. Rubens och Justin är inte de enda förarna som klagat till FIA angående HANS. Rubens lyckades dessutom få dispens och kunde köra Malaysias Grand Prix utan att använda skyddet.

Men FIA, sportens styrande organ, skickade nyligen ut ett meddelande där man förkunnade att de stallen med förare som inte kan använda sig av HANS, helt enkelt får byta förare.

Och helt plötsligt var även för Rubens positiv till det.

Asfalten på Interlagos är ytterst ojämn och framförallt smutsig, hamnar man utanför det rätta spåret är det lätt att tappa kontrollen.

Stora skyfall

Den påminner med andra ord lite om Hungaroring i Ungern där det ofta blåser in sand på banan vilket resulterar i stora skillnader när det kommer till grepp i olika partier. Hettan och luftfuktigheten är en annan aspekt man måste ta hänsyn till, regnar det så rör det sig oftast om rena skyfall.

Stallen med motorstarka bilar förväntas få ett övertag på Interlagos, främst med tanke på den långa uppförsluttande raksträckan förbi start-och-mål området. Vi kan förvänta oss att få se en del förarmisstag och förmodligen också årets första motorras. Håll ett öga på Williams- och Toyotastallet, Renault får förmodligen svårt att upprepa resultatet från Malaysia eftersom de tyvärr använder sig av en undermotoriserad bil.

Björn Wirdheim