”Det kan bryta förarens rygg”

Formel 1-förarna till attack mot nya nackskyddet

SPORTBLADET

KIEL

Formel 1 förarna tvingas att använda nackskyddet HANS.

Trots att tester visar att skyddet kan bli en dödsfälla.

- Det är livsfarligt, det kan bryta ryggraden på en förare, säger den förre världsmästaren Jaques Villeneuve.

Michael Schumacher kraschar i senaste F!-loppet i Brasilien. Schumacher klarade sig oskadd, men nu oroar sig förarna för det nya nackskyddet HANS. De anser att skyddet kan vara en dödsfälla.
Foto: REUTERS
Michael Schumacher kraschar i senaste F!-loppet i Brasilien. Schumacher klarade sig oskadd, men nu oroar sig förarna för det nya nackskyddet HANS. De anser att skyddet kan vara en dödsfälla.

Han är långt i från den enda av formel 1-förarna som öppet kritiserat skyddet (HANS) som är obligatoriskt sedan säsongsstarten. Ferraris Rubens Barrichello, skyller sin krasch i den första VM-deltävlingen på HANS. Han fick sedan dispens och körde det andra VM-loppet utan.

- Smärtan under det första loppet var olidlig, jag tappade koncentrationen, sade Rubens Barrichello till Gazzetta dello Sport.

Men den möjligheten är nu borttagen. Det internationella bilsportförbundet (Fia) kräver nu skyddet på samtliga förare i formel 1 - trots att nya tester som den tyska motorsporttidningen Auto Bild Motorsport presenterar visar att skyddet kan orsaka dödsolyckor.

Klarade inte testerna

Tidningen har tagit del av labratorietester som gjorts i USA och visar på två dödliga faror:

Skyddet av kolfiber fästs med två band av kevlar med hjälp av två öglor på hjälmen. Detta ska hindra förarens huvud från att slungas framåt vid en krasch. Fia:s föreskrifter säger att skyddet ska hålla för 1,4 ton, men testerna visar att redan när belastningen är ett halvt ton går banden som ska hålla fast huvudet av.

Vid en krasch kan huvudet under en sekund väga 80 gånger mer än normalt, i Indy car har det uppmäts till 100 gånger normalvikten.

Dessutom bryts själva HANS-kragen när den belastas med mer än ett halvt ton och brottet sker oftast direkt mitt bak, i den del som ska skydda nacken.

I båda de här fallen har föraren ingen chans att överleva.

Som en giljotin

De amerikanska testerna visar att om ett av banden går av kommer huvudet att vridas om när hela bandet slår det tillbaka och kraften bara finns på en sida. Då bryts nacken.

Än värre kan resultatet bli om kollisionen sker rakt framifrån och skyddet bryts på mitten, när huvudet slungas tillbaka kan de skarpa kanterna få samma funktion som en giljotin.

Förarna har protesterat högljutt mot den nya regeln och det finns hjälmtillverkare som känner till problemet. Schubert som skapar hjälmarna till bland annat Ferraris båda förare och till Ralf Schumacher har gjort liknande erfarenheter som testerna i USA visar.

- Även vid våra interna tester har både band och öglor slitits sönder, erkänner Oliver Schimpf, företagets chefsutvecklare, för Auto Bild Motorsport.

Men FIA har bestämt sig.

Samtliga förare måste använda skyddet - oavsett riskerna.

- Vi tvingar ingen förare att använda HANS, men ingen förare får lämna boxen utan det, säger Fia:s president Max Mosley till f1-total.

Så är skyddet tänkt att fungera

Så kan skyddet bli en dödsfälla

Anna Carlsson