Björn Wirdheim: Cirkusen har kommit till Europa

– och det kan bli lika dramatiskt i morgon

SPORTBLADET

San Marinos Grand Prix markerar inledningen på den europeiska delen av F1-säsongen.

Det är samtidigt en av två tävlingar i VM som äger rum i Italien.

Loppet på Imolabanan strax utanför Bologna är inte lika populärt bland Ferraris Tifosi som Monza, som i sin tur markerar avslutningen på europasäsongen.

Banan ligger belägen nästan mitt i centrum av staden Imola. Trots det är det få av invånarna som klagar på ljudnivåerna i samband med tävlingar och tester. Ett bevis på italienarnas passion för motorsporten och framförallt för Ferrari, en passion som är väldigt lik brasilianarnas. Det är en intressant plats, mycket vackert ur natursynpunkt och mitt på området finns ett större bostadsområde och till och med en lågstadieskola! Skolans lekplats är placerad bara några få meter från de långsamma högerkurvorna som även går under namnet Aqua Minerale, och under vintertesterna kan man räkna med att bli ivrigt påhejad av barnen på väg mellan olika lektioner.

Imola är en relativt teknisk bana med en bra variation av långsamma och snabbare partier som liksom Brasiliens Grand Prix körs motsols. Under senare tid har det gjorts en del förändringar på sträckningen men i det stora hela har man lyckats bevara banans själ.

Risken för dåligt väder under söndagen är återigen överhängande, man förutspår regn i slutet av veckan. Det sägs att en förvirrad journalist irrade omkring i Formel 1-depån i går och frågade FIA representanter om det faktiskt var så att organisationen passat på att göra det obligatoriskt med lopp på vått underlag när de ändå införde en massa nya regler. Å andra sidan innebär det oftast en ökad spänning, något som Formel 1 nu verkar ha i överskott.

För min egen del blir det årets första lopp i det internationella Formel 3000 mästerskapet. Jag känner mig väl förberedd och har sett fram emot helgen sedan min seger i det avslutande loppet på Monza förra året. Vi har varit snabba under försäsongstesterna och arbetet med stallet och min nya ingenjör fungerar utmärkt.

Efter dagens kval ser det rätt så bra ut, jag lyckades nå pole position före österrikaren Patrick Friesacher.

Skönt att få en bra start på året. Håll tummarna, det är nu det gäller!

Björn Wirdheim