Han uppfyller Ferraris heta drömmar

Rory Byrne - hjärnan bakom nya vinnarbilen

SPORTBLADET

KIEL

Michael Schumacher är världsmästaren och Ferrari stallet som gjorde honom till det.

Men ingen av dem vore någonting utan en 59-årig sydafrikan.

Rory Byrne är mannen som uppfyller deras drömmar.

Rory Byrne, 60, är mannen som har skapat Michael Schumachers fem senaste vinnarbilar.
Foto: GRAFIK: PATRIK LINDVALL
Rory Byrne, 60, är mannen som har skapat Michael Schumachers fem senaste vinnarbilar.

Han är hjärnan bakom den bil som Michael Schumacher vann VM med i fjol - han är hjärnan bakom samtliga bilar som tysken rattat till VM-guld. Sedan 1992 har de stall Rory Byrne konstruerat bilar i aldrig varit sämre än trea i märkes-VM.

Till helgens VM-deltävling i spanska Barcelona presenteras hans nya röda gudinna. Då kör båda Ferrariförarna, Michael Schumacher och Rubens Barrichello, i den bil som han arbetat med under hela vintern.

- Det är en vidareutveckling av det som vi gjort tidigare. Inget radikalt, men en del nya material och en del nya idéer, säger han till den tyska tidningen Kicker.

Började för 20 år sedan

Det är 20 år sedan Rory Byrne konstruerade sin första formel 1-bil. De senaste tio åren har han arbetat tillsammans med Michael Schumacher, först i Benetton, vilket resulterade i två VM-guld till tysken, och sedan i Ferrari. Sedan Rory Byrne kom till Ferrari har stallet aldrig varit sämre än tvåa i VM, de har vunnit fyra märkes-VM och Michael Schumacher har blivit världsmästare tre gånger.

- Jag och Michael kommer bra överens. Han är otroligt entusiastisk, mycket seriös och har en väldig känsla för detaljer, vilket är ovanligt bland förare, säger Byrne.

- Han ställer alltid sådana frågor att man förstår att han inte lämnar någonting åt slumpen.

Sydafrikanen hade tänkt avsluta sitt arbete inom motorvärlden när hans kontrakt med Benetton löpte ut 1996. Han planerade att bli pensionär, flytta till Thailand och öppna en dykskola.

- Jag har själv gjort mellan 300 och 400 dyk och hade hittat min drömö, Ko Lanta. Fantastiskt vacker, men oexploaterad och med enorma möjligheter att dyka. Men Jean Todt (Ferraris chef) fick tag på mig och övertalade mig att börja hos Ferrari. I februari 1997 var jag där, jag var bara pensionär i sex veckor...

Sedan dess har han konstruerat flera fantastiska bilar, bland annat den som slog 15 säsongsrekord i fjol och vann 221 VM-poäng.

Arbetar på natten

- Jag är alltid vaken två timmar varje natt, mellan tre och fem ungefär och då får jag de bästa idéerna. Då är det lugnt, jag får arbeta ostört och då kommer nästan alla mina kreativa idéer. Jag har alltid ett anteckningsblock liggande på nattduksbordet.

Han har sitt hus i italienska Maranello, fem kilometer från Ferraris fabrik och den mesta tiden tillbringar han i Ferraris vindtunnel. De är sällan han syns i samband med VM-deltävlingarna. Vid förra tävlingen, på Ferraris hemmabana Imola fanns han med, och för tre år sedan när Michael Schumacher vunnit tre tävlingar i rad krävde Ferrais chef Jean Todt att Rory Byrne skulle följa med tysken upp på prispallen.

Motvilligt gjorde Rory Byrne som hans chef sade.

Och världen fick för första gången se vem han är.

Mannen bakom tidernas snabbaste bilar och världens mest framgångsrika skomakare.

Sportbladet granskar skillnaderna mellan den gamla och den nya Ferraribilen

Anna Carlsson