Ett av världens svåraste GP-lopp

SPORTBLADET

BARCELONA

Dags för årets femte deltävling i Formel 1-VM, platsen är Barcelona i Spanien och banan heter Circuit de Catalunya.

Trots att just det här loppet räknas till ett av de, traditionellt sett, tråkigare loppen så finns det en del spännande saker att se fram emot.

Först och främst, den mentala pressen på Jaguarföraren och nykomlingen Antonio Pizzonia är hårdare än någonsin.

Enligt stallet är det hög tid att börja leverera, frågan är om Antonio kan vända det hela till någonting positivt? För det andra så är det här som Ferrari introducerar årets nya bil, F2003-GA. Blir den lika överlägsen som fjolårets bil i förhållande till de övriga stallen?

Catalunya används flitigt av F1-stallen vintertid, det är här man utvecklar bilarna inför den kommande säsongen.

Banan anses överlägsen alla andra banor i Europa ur aerodynamisk utvecklingssynpunkt med tanke på dess långa, snabba och svepande kurvor.

De flesta stallen och förarna har därför tillryggalagt hundratals kilometer runt banan de senaste månaderna.

Svåraste loppet

Trots det räknas loppet som det absolut svåraste på kalendern när det gäller att finna rätt inställningar på bilarna. Anledningen: asfalt. Eller banbeläggning som det också kallas.

Asfalten på Catalunyabanan är oerhört sträv och själva beläggningen är katastrofalt ojämn på sina ställen.

De som använder sig av servostyrning kan skatta sig lyckliga, de andra (Minardistallet) får hoppas att förarna klarar det en och en halv timme långa loppet utan att drabbas av utmattning och kramp.

Asfalten innebär också ett större däcksslitage, däcksval är därmed en absolut nyckelfaktor till ett bra resultat. Att banan använts flitigt för tester innebär också att det oftast blir ytterst små tidsskillnader mellan stallkamraterna under kvalen. Det är därför inte ovanligt att de delar startled med varandra inför själva loppet.

Kör inte om

Det är i sin tur en bidragande faktor till varför loppet blir så pass tråkigt. Det skiljer helt enkelt för lite varvtidsmässigt mellan förarna för att de skall våga sig på att köra om.

Men man vet aldrig, det nya kvalformatet verkar ha ställt hela cirkusen på huvudet, så det finns fortfarande goda utsikter för ett intressant lopp.

Det man talar om här i Barcelona är huruvida Antonio Pizzonia faktiskt har kvar sin styrning eller inte när helgen är över.

Det sägs att McLarens testförare Alexander Wurz tackat ja till ett erbjudande från Jaguarstallet som innebär att han kör från och med nästa lopp som går i Österrike.

Men enligt Jaguar står man fortfarande bakom brasilianaren förutsatt att han gör bra ifrån sig i Spanien.

Själv har jag fått en bra start på helgen efter dagens kvalificering inför årets andra deltävling i FIA:s internationella Formel 3000 mästerskap.

Jag kvalade in som tvåa efter italienaren Giorgio Pantanto, ett resultat som jag inte är helt nöjd med.

Sparar däck

Det är inte alltid man lyckas få ut maximalt av däcken under de två varv som de fungerar optimalt.

Jag får i stället vara nöjd med att jag till skillnad från de övriga konkurrenterna sparat en däcksuppsättning till lördagens lopp.

Det bör ge mig en fördel under de första varven, förhoppningsvis tillräckligt för att ta ledningen.

Mina övriga huvudkonkurrenter lyckades inte lika bra i dag vilket ger mig en bra chans att öka mitt försprång i poängtabellen.

Målet är naturligtvis en seger vilket skulle innebära ett "hattrick" eftersom jag segrat i de två föregående deltävlingarna.