A1 Ring - här handlar det bara om motorkraft

SPORTBLADET

A1 Ring är en rätt speciell bana, i vissa fall raka motsatsen till Circuit de Catalunya där förra loppet i Formel 1-VM kördes.

När jag säger motsatsen syftar jag främst på asfalten, som här är väldigt jämn.

Man kan tro att det finns en tanke bakom de olika typerna av beläggning, men mig veterligen är inte så fallet.

Asfalten gör att det tar fler varv att få upp optimal arbetstemperatur i däcken och däckslitaget blir därmed inte lika markant. Layouten på banan är också intressant, många långa raksträckor som följs av tvära hårnålskurvor. Det finns i princip bara två partier där det är viktigt med en bra aerodynamisk balans i bilen för att tjäna tid.

Annars handlar det enbart om motorkraft.

Loppet kan liknas vid ett "dragrace" där det gäller att få ut så mycket effekt i motorn som möjligt kombinerat med en låg totalvikt.

Första kurvan blir spännande

Det finns goda förutsättningar för ett spännande GP med många omkörningar. Man förutspår dessutom åska och regn under loppet i morgon. Mest spännande att se blir första kurvan i samband med starten. I det partiet har man ersatt sandfällan med en avåkningszon av asfalt. Tidigare fanns risken att halva startfältet fastnade i sandfällan efter ett överoptimistiskt omkörningsförsök av någon mindre skicklig förare.

Michael Schumacher blev den ende att ta sig under en 68-sekunders varvtid i kvalet. Ferrari-stallet ser oerhört starkt ut med den nya bilen, andreföraren Rubens Barrichello var näst snabbast, knappt två tiondelar efter. Mark Webber fortsätter att imponera i Jaguaren, den här gången med en tredjeplacering under den första tidsträningen.

Minardistallet en språngbräda

När Webber fick chansen i Formel 1 med Minardistallet 2002, efter en framgångsrik säsong i F3000, var det många som skakade på huvudet. Men faktum är att Minardi fortfarande kan fungera som en språngbräda till större och bättre uppdrag inom Formel 1-cirkusen. Tidigare har Jarno Trulli och Giancarlo Fisichella gått samma väg.

Själv kvalade jag återigen in på en andraplats inför dagens Formel 3000-lopp.

Jag är inte helt nöjd, å andra sidan gjorde förarna som ligger närmast min mästerskapsledning inte lika bra ifrån sig. Jag har ett bra utgångsläge för att utöka mitt poängförsprång.

Som jag nämnde tidigare så finns det gott om omkörningstillfällen och vi kommer att göra en del förändringar av bilens inställningar. Tillsammans med Arden-stallet har jag goda minnen från förra årets lopp där jag och min stallkamrat Tomas Enge tog en dubbelseger. Det var dessutom första segern någonsin för stallet.

Vi hoppas på en upprepning i år.

Björn Wirdheim