Säkerheten omtvistad - dykare kan få plocka upp förarna från poolen

SPORTBLADET

Det är dags för den allra viktigaste Formel 1-deltävlingen, Monacos Grand Prix, som körs för 61 gången.

Loppet i Monte Carlo räknas till en av de klassiska tävlingarna inom racingen, tillsammans med Indianapolis 500 och 24-timmars på Le Mans.

Gatuloppet i Monaco är det populäraste bland förarna och publiken. Tysken Michael Schumacher är även denna gång favorit till segern.
Foto: REUTERS
Gatuloppet i Monaco är det populäraste bland förarna och publiken. Tysken Michael Schumacher är även denna gång favorit till segern.

Till årets upplaga har det genomförts vissa modifieringar av banlayouten.

Man har byggt ut sträckningen i en del som tidigare tillhörde hamnen och på så sätt höjt säkerheten runt vissa delar av banan, dessutom finns det nu plats för en ordentlig Formel 1-depå.

Säkerheten är annars en omtvistad fråga varje gång F1-cirkusen kommer hit. Många av förarna anser att det är en farlig bana med tanke på att det inte finns några ordentliga avåkningszoner.

Fantastisk stämning runt omkring

Dessutom löper man risk för ett dopp i hamnbassängen om man satsar för mycket. Faktum är att det ständigt finns dykare på plats för att fiska upp förarna om det skulle inträffa. Minsta misstag kan få förödande konsekvenser.

Trots det är det förmodligen den mest populära tävlingen under året, det är i varje fall svaret man får när man ställer frågan både till förare och publik. Naturligtvis på grund av den fantastiska atmosfären och stämningen som råder runtomkring hela arrangemanget.

Snabba och tekniska partier

Det är kanske inte så konstigt att man ofta talar om Monaco som den ultimata förarbanan. Som jag nämnde tidigare gäller det att köra felfritt och det medför naturligtvis att man själv kan göra en ganska stor skillnad tidsmässigt om man är en duktig förare.

Banan har både snabba kurvor och lite långsammare tekniska partier.

Eftersom det är ett stadslopp är banan väldigt smal och därmed blir det svårt att finna omkörningstillfällen. Men trots det kan loppen emellanåt bli rätt så spännande i och med att man tvingas använda sig av en något annorlunda taktik. Man får helt enkelt försöka pressa och stressa föraren som ligger framför till att göra misstag.

Balans viktigt

Det är ingen direkt fördel med en motorstark bil, det gäller snarare att ha ett väl balanserat chassi som föraren kan utnyttja maximalt.

Håll därför ett öga på Renaultstallet. De har kanske inte fått någon perfekt start på helgen efter fredagens träningar och kvalpass men förhoppningsvis kan de vända de hela till något positivt.

Första kurvan i Monaco har också modifierats vilket blev nödvändigt när man lade om depåutfarten. Tyvärr verkar det som om man bestämde sig för en kostnadseffektiv ändring eftersom man helt enkelt bara gjorde banan ännu smalare genom placera om banmarkeringen.

I det långa loppet är det kanske en positiv ändring eftersom det innebär att man inte längre löper risken att sluta i däcksbarriären om man tar med sig för mycket hastighet in.

Men det känns ändå lite osäkert inför starten av morgondagens lopp eftersom det är en alltför uppenbar chans för någon överambitiös förare i mittfältet att, med lite tur, tjäna två, tre eller kanske till och med fyra placeringar i den första kurvan.

Men med lite otur försvinner halva startfältet i samma manöver. Men så resonerar självklart inte en racerförare.

Inga fria varv - men etta i kvalet

För min egen del var gårdagen oerhört positiv, jag kvalade in till pole position inför dagens lopp.

Kvalsituationen i Formel 3000 kan vara oerhört stressande emellanåt, speciellt här i Monaco. Det gäller att undvika långsammare förare så man kan hitta en bra rytm och sedan successivt bygga upp ett högt tempo, för att avsluta med en vild chansning.

Själv misslyckades jag kapitalt med ett få fria varv, men, som vanligt räcker det med en snabb varvtid för att placera sig överst i tidslistorna. Och för att lyckas med det får man räkna med att ta stöd mot räckena emellanåt"

Björn Wirdheim (sport@aftonbladet.se)