En vacker, tråkig - och farlig bana...

SPORTBLADET

Det är dags för säsongens åttonde Grand Prix, nämligen Montreal i Kanada.

Skådeplatsen heter Gilles Villeneuvebanan som ligger mycket vackert i ett parkliknande område utmed St. Lawrence-floden. Loppet är populärt bland stallen och förarna just tack vare omgivningarna och atmosfären men själva banan anses allmänt som rätt så tråkig.

Det finns en alltför markant skillnad mellan snabba och långsamma partier vilket innebär att det blir svårt att hitta en bra rytm i körningen. Och trots att det är en permanent bana så får man gärna känslan av att det är ett stadslopp eftersom barriärerna ligger så nära bansträckningen, det finns nästan inga avåkningszoner. Det är med andra ord rätt så farligt och det är faktiskt inte längesedan som Olivier Panis kraschade ordentligt i utgången av den sista kurvan, så pass illa att han bröt båda benen.

Ni som hängt med lite längre i F1-cirkusen minns säkert att det var här som Nigel Mansell förlorade en säker seger när han passade på att vinka till publiken under det avslutande varvet i 1991-års Grand Prix. När Nigel hade vinkat klart och sträckte sig efter ratten igen för att styra in bilen i den långsamma hårnålen, kom han av misstag åt reglaget för tändningen. Han slog helt enkelt av motorn som inte gick att starta igen.

När jag tänker efter minns jag att jag faktiskt gjort en liknande sak själv under ett Formel 3 lopp i Pau i Frankrike. Det finns många knappar och reglage i en formelbil som man måste ha koll på och det är lätt att blanda ihop dem. Särskilt eftersom knappen för tändningen och omkopplaren för motorns olika styrsystem ser likadana ut. I mitt fall gick det emellertid bra att bara slå på tändningen igen.

Kimi Räikkönen stod för dagens misstag när han satsade för mycket i första kurvan och hamnade i däcksbarriären vid sidan av banan.

Han startar således sist och om Ferrari sköter sina kort så skall de relativt enkelt kunna ta över mästerskapsledningen i förar-VM.

Det finns risk för regn och då kan vi se fram emot ett mycket spännande GP.

Björn Wirdheim