Heta Hockenheim

Ett gäng olika förare kan vinna racet i morgon

SPORTBLADET

Tysklands Grand Prix som körs på Hockenheim utanför Frankfurt är ett av de mest välbesökta loppen, vill man ha läktarplatser så det gäller att köpa biljetterna ett år i förväg.

Liksom Italien körs det två stycken Grand Prix inom landets gränser varje säsong, loppet på Nurburgring är dock inte lika populärt, kanske på grund av att det går under namnet Europas Grand Prix.

Till vardags används banan för testkörningar av den tyska bilfabrikanten Mercedes-Benz som under senare tid lagt ned skyhöga belopp på att uppgradera banan.

Det har bland annat byggts två stycken nya läktare samt en del sviter som Mercedes-Benz själva använder under tävlingshelger dit man bjuder in gäster och anställda.

Hockenheim har ju rätt så nyligen byggts om ordentligt vilket innebar att en av de mer klassiska bansträckningarna på F1-kalendern försvunnit.

De långa raksträckorna som ledde rätt ut i skogen gav banan en ytterst speciell karaktär, det var också rätt så tärande på förarna eftersom man alltid fick vara beredd på att bli omkörd, även om man hade en stor lucka till bakomvarande.

Detta på grund av att man under långa perioder kunde dra nytta av hålet i luften som den framförvarande bilen gjorde.

Det medförde att det blev viktigt med rätt taktik om man ville ta hem segern, i de mindre formelbilsserierna gällde det i varje fall att ligga tvåa på det sista varvet eftersom det blev väldigt svårt för ledaren att hålla de övriga förarna bakom sig.

Rätt intressant

Trots att den nya banlayouten kanske inte inbjuder till lika spännande lopp så kan det nog ändå bli rätt så intressant i morgon eftermiddag.

Till skillnad från fjolårssäsongen finns det nu ett gäng olika förare som har chans att ta hem förar-VM.

Kasta även ett extra öga på Justin Wilson som gått över från Minardi till Jaguarstallet för de avslutande loppen i årets mästerskap.

Det innebär att han blivit stallkamrat med sin gamla rival Mark Webber som han slog när han vann det internationella Formel 3000-mästerskapet för två år sedan.

Dansken Nicholas Kiesa tar över Justins sits i Minardi och såg faktiskt rätt så bra ut under gårdagens fria träning. Kvalet missade han dock när han blandade ihop de olika startsystemen på väg ut ur depån.

Siktar så högt det går

Men det är i dag det gäller. Under mitt eget kval i F3000-mästerskapet gjorde jag tyvärr ett strategiskt misstag vilket resulterade i en tredje startposition.

Sämst hittills i år med andra och jag är långt ifrån nöjd.

Men det är många pusselbitar som skall falla på plats för att man skall lyckas kvala i första startled så jag är ändå glad över att det inte blev sämre än det blev.

Den föraren som närmast hotar mig i mästerskapet återfinns två placeringar bakom mig vilket borde innebära att jag har en relativt bra chans att säkra mästerskapet redan här på Hockenheim.

Men det är avhängigt av hur det går för de övriga och själv har jag därför samma inställning som inför de övriga loppen i år – att sikta så högt det går!

Fem saker du inte visste om Hockenheim