Ungerns GP - teknisk och fysiskt krävande

SPORTBLADET

Ungerns Grand Prix körs på Hungaroring strax utanför centrum i huvudstaden, Budapest. Banan räknas till en av de mer tekniska på Formel 1-kalendern, den har dessutom genomgått vissa förändringar till i år, främst har man försökt skapa ytterligare omkörnings-möjligheter.

Bland förarna är Hungaroring uppskattad, även om det anses som ett av de mer fysiskt krävande loppen.

Under den här delen av året är det oftast väldigt varmt och den här helgen är inget undantag. Det är samma temperaturer som under den föregående tävlingen på Hockenheim men körtempot på den ungerska banan är mycket intensivare.

Bortsett från start-och-mål-raksträckan finns det ingenstans där man har möjlighet att slappna av.

Faktum är att det påminner lite om Monaco fast med riktiga avåkningszoner. De flesta avåkningszonerna är numera dessutom asfalterade, vilket borde innebära mer spänning under morgondagens lopp.

Utmaning köra om

Något som man ur förarsynpunkt måste ta hänsyn till är all sand som blåser in på banan och medför att asfalten blir väldigt hal vid sidan av spåret.

Detta är nog den främsta anledningen till varför det kan vara svårt att köra om på just Hungaroring.

Ska man bromsa sig förbi en annan bil på den delen av banan som man inte annars kör på så får man vara beredd på riktigt dåligt grepp.

Det är inte lätt, men förra säsongen fick vi bevis på att det faktiskt går, minns Kimi Räikkönen och Juan Pablo Montoyas duell i de tre första kurvorna som Kimi gick segrande ur.

Formel 3000-kvalet under fredagen utvecklades inte som jag själv räknat med, efter att ha noterats för snabbaste tiden under fria träningen lyckades jag inte bättre än 5:e snabbaste varvtiden när det blev dags för tidsträning. Efter en genomgång med Ardenstallets ingenjörer vet jag vad som krävs av mig inför morgondagen och jag ser fram emot den med tillförsikt.

Jag startar på den "rena" sidan av banan vilket borde ge mig ett övertag och med lite tur skall det gå att tjäna några placeringar i första kurvan förutsatt att man vågar vara lite fräck.

Obligatoriskt depåstopp

Ytterligare en faktor som verkligen kommer att spela in på slutresultatet blir introduktionen av ett obligatoriskt depåstopp som sker till just Ungerns Grand Prix.

Själv är jag positivt inställd till regelförändringen, det blir en bra förberedelse inför nästa steg i karriären.

Men jag kan tänka mig att de förare som kämpar om andraplatsen i mästerskapet inte är så glada över beslutet som innebär att slutresultatet kommer att hänga desto mer på hur pass bra förberedda teampersonalen är.

För min del spelar det ju egentligen inte någon roll hur det går i och med att jag redan kört hem mästerskapssegern. Men teammästerskapet är ännu inte avgjort och kommer förmodligen inte att avgöras förrän under det sista loppet på Monza i september, så vida jag inte lyckas säkra åtminstone åtta poäng under dagens lopp.

Resultat fredagens kvalificeringsheat: