Rickardsson irriterad över lagsnittsförslag

Är bekymrad över planerna för svensk speedways framtid

SPORTBLADET

GAGNEF

Tony Rickardsson är bekymrad över planerna för svensk speedways framtid. Till nästa år ska lagsnittet i elitserien sänkas, något som får honom rejält upprörd.

- De som vill sänka snitten fattar ingenting, ta bort hela regeln i stället. Starka och välskötta klubbar ska inte behöva sänka sin nivå på grund av att andra klubbar inte skötts på rätt sätt, säger han.

Under de senaste åren varit det förts en bitvis hetsig debatt mellan klubbarna om lagsnittet i speedway. Regeln kom från början till för att matcherna skulle bli jämnare och locka mer folk till arenorna. Summan av de sju förarnas personliga poängsnitt i elitserien får inte överstiga 44,3.

Till nästa år finns ett preliminärt beslut om att snittaket ska vara 42,3 poäng. Det betyder att några av topplagen måste göra sig av med förare. En knapp majoritet av

elitserieklubbarna har dock gått emot förslaget och hoppas att det tidigare beslutet ska rivas upp.

- Även om det finns ett lagsnitt kommer några lag att vara starka och några svaga, så har det alltid varit. Problemet för klubbarna, det de inte verkar förstå, är att lite sämre förare med ett snitt som passar perfekt för ett visst lag kan köpslå hur mycket som helst, säger Rickardsson.

- Det är också risk att några medvetet kör ner sitt snitt för att bli mer attraktiva inför nästa år, och det är inte sånt som publiken vill se.

Ingen garanterad succé

Lagsnittet i den polska ligan plockades bort före denna säsong, och Tony Rickardssons lag, Torum, köpte bland annat Jason Crump vilket medförde en debatt om att Torum köpt ligatiteln. Men Torum leder inte den polska serien.

Enligt Tony är detta är bra exempel.

- Det är omöjligt att köpa ihop ett lag helt och hållet, det blir inga "Dream Team".

I årets elitserie har vissa klubbar haft riktigt mycket publik, andra sämre än tidigare. När Tony och Masarna gästade Vetlanda i tisdags kväll fanns över 6 500 åskådare på plats.

- En otrolig känsla, jag nöjt. För att vi ska kunna hålla kvar publiken, och helst öka lite till, krävs det bra sport. Klubbarna ska inte skylla dålig ekonomi på utländska förare, de har hjälpt till att locka publiken till banorna, säger Rickardsson.

"Juniorer utsatta"

Debatten runt lagsnittet har också gällt de yngre svenska förarna, som haft svårt att få chansen i elitserien.

- Juniorerna är de mest utsatta när det gäller begränsningar. Om en junior börjar med ett lågt snitt och sedan åker bra ett par säsonger kan inte klubben ha kvar honom, lagsnittet blir för högt. Det är omöjligt att satsa långsiktigt.

- För att ekonomin i klubbarna ska bli bra måste långsiktiga satsningar vara möjliga. Nu ändras förutsättningarna till varje säsong och det kostar bara pengar, säger Rickardsson.

Svemo kommer denna vecka att ha ett internt möte och sedan bjuda in elitserieklubbarna och elitserieföreningen för att fatta definitivt besked inför nästa säsong.

- Det är väl sent, säger Vetlandas sportchef Bosse Wirebrand.

- Jag tycker som Tony, lagsnittet ska bort helt och hållet. Då skulle vi slippa allt tjafs som föregår varje säsong. Vetlanda är för ett sådant beslut och jag vet att Vargarna också är det.

Sune Karlsson/TT