Starten på Monza är intressant

SPORTBLADET

I helgen är det dags för Italiens Grand Prix som körs på den klassiska Monzabanan strax utanför Milano.

Monza är en av de absolut äldsta banorna och den gamla ovalslingan finns fortfarande relativt väl bevarad ute i skogsområdet på innerfältet.

Ett besök rekommenderas varmt, det är inte förrän man ser de bankade kurvorna som man faktiskt inser vilka faror Grand Prix-förarna utsatte sig för på 60-talet. Ett halvmeterhögt avbärarräcke var det enda som stoppade förarna från att hamna i trädtopparna vid en avåkning.

Och det känns lite sorgsamt att vandra omkring på den gamla övergivna bansträckningen, det är ett intressant stycke historia som sakta men säkert håller på att förfalla.

Juan Pablo Montoya står noterad för F1-historiens snabbaste varv på just Monza.

Banan kännetecknas av sina långa raksträckor och tvära chikaner. Starten är alltid intressanta just här eftersom det inte finns plats för mer än en bil in i första kurvan. Och genar man för mycket över kurbsen leder det till bestraffningar, det fick BMW-Williams föraren Ralf Schumacher klart för sig under gårdagens kval.

Parabolicakurvan är nog det viktigaste partiet, det gäller att ta med sig så mycket fart ut på start- och målrakan som överhuvudtaget är möjligt för att få en hög toppfart. Det är absolut avgörande för om man skall lyckas köra om eller inte.

Känns vemodigt att sluta

För egen del har de varit en intressant helg så här långt, jag kom hit redan i onsdags med en rejäl förkylning, spenderade torsdagen tillsammans med min ingenjör på banan och på kvällen var det stor galaföreställning arrangerad av minnesfonden för den bortgångne Formel 3000-föraren Gonzalo Rodrigues. Priser delades ut och själv fick jag ta emot en utmärkelse för bästa relationen förare-ingenjör som delades ut av Juan Pablo Montoya.

Jag kände mig bättre i tid till gårdagens kval där jag noterades för snabbaste tiden dryga två tiondelar före italienaren Giorgio Pantano. Monza tillhör mina favoritbanor och det var just här som jag tog F3000-karriärens första seger under fjolåret.

Att upprepa det resultatet i dag och sluta säsongen på topp är min absoluta målsättning för just den här helgen. Det skulle i så fall innebära att jag slår det totala poängrekordet för en säsong som just nu ligger på 71 poäng vilket skulle markera den perfekta avslutningen på F3000-säsongen.

Samtidigt känns det lite vemodigt eftersom jag vet att jag med 99-procents säkerhet inte kommer att återvända till serien nästa säsong. Det har varit två fantastiska år men nu är det återigen dags att gå vidare.

Björn Wirdheim