Nu ska IRL bli säkrare

Racingarrangörerna tvingas förbättra säkerheten efter den senaste tidens krascher

SPORTBLADET

LOS ANGELES

Tony Rennas död och Kenny Bräcks våldsamma krasch i Texas tvingar arrangörerna i Indy Racing League att förbättra säkerheten.

I framtiden ska bilarna tåla mer stryk.

- Vi kommer att göra allt vi kan i den här frågan, säger IRL:s racingchef Brian Barnhart.

Uttalandet kommer i kölvattnet av två våldsamma krascher inom loppet av tio dagar.

Den 12 oktober krossades Bräcks bil mot ett skyddsstängsel på Texas Motor Speedway och den svenske föraren skadades allvarligt.

Renna avled

En och en halv vecka senare omkom Renna i en krasch under ett däcktest på Indianapolis Motor Speedway.

- Vi gör allt vi kan, både på in- och utsidan, för att utveckla bilbyggandet och utrustningen. Det innebär att vi kör bilarna i vindtunnel, pratar med ingenjörerna och undersöker möjligheterna att i ännu högre grad skydda förarna i den här typen av krascher, säger Barnhart.

- Vi stoppar inte huvudet i sanden och försöker fly. Vi gör absolut allt vi kan, vilket inte kommer att klaras över en natt.

Olyckorna lika

Även om olyckorna inträffade under olika omständigheter hade de flera likheter.

Bräck och Tomas Scheckter hakade i varandra i 320 kilometer i timmen. Det fick Bräcks bil att flyga upp i luften och rätt in i stängslet ovanför skyddsmuren. Medan bilen slogs i spillror klarade sig sittbrunnen intakt.

Renna var uppe i 354 kilometer i timmen när bilen plötsligt fick luft under vingarna och slungades in i stålstängslet ovanför skyddsmuren. Obduktionen visade att smällen delade hans sittbrunn mitt iut.

Magnus Sundholm