Superbilen som ska krossa allt motstånd

BMW-Williams har utvecklat den ultimata F1-bilen

Bakdelen kommer att vara bredare än på dagens F1-bilar. Fyra drivande hjul i bilens bakre del är effektivare än en framhjulsdriven bil, något som Williams också funderade över. Fronten är på dagens formel 1-bilar är en av de delar som har mest betydelse för aerodynamiken, men på den nya "superbilen" är den mest där för syns skull. På grund av dragningskraften så är nosen, precis som hos flygplan, där för att se till att bilens balans blir den rätta. Därför är den också betydligt mindre än på dagens f1-bilar. 1982 förbjöds den kåpa över bilen som gick att sänka så att det bara skilde en millimeter från bilen och marken. Det gjorde att det bildades ett vakuum under bilen. På BMW:s superbil är kåpan tillbaka för vakuumet vilket gör att bilen nästintill sugs fast på banan och går som på räls genom kurvorna. Risken är bara att om luftströmmen bryts "spårar" bilen av banan. De fyra bakhjulen driver och accelererar bilen på ett effektivare sätt. Den är helt enkelt dubbelt bakhjulsdriven. På det bakre däckparet räcker det att ha däck för torrt väglag eftersom de två däckparen främre redan torkat banan. Williams utvecklade en prototyp med fyra drivande hjul redan 1982, men den har aldrig testats i något lopp.
Foto: tidningen bild
Bakdelen kommer att vara bredare än på dagens F1-bilar. Fyra drivande hjul i bilens bakre del är effektivare än en framhjulsdriven bil, något som Williams också funderade över. Fronten är på dagens formel 1-bilar är en av de delar som har mest betydelse för aerodynamiken, men på den nya "superbilen" är den mest där för syns skull. På grund av dragningskraften så är nosen, precis som hos flygplan, där för att se till att bilens balans blir den rätta. Därför är den också betydligt mindre än på dagens f1-bilar. 1982 förbjöds den kåpa över bilen som gick att sänka så att det bara skilde en millimeter från bilen och marken. Det gjorde att det bildades ett vakuum under bilen. På BMW:s superbil är kåpan tillbaka för vakuumet vilket gör att bilen nästintill sugs fast på banan och går som på räls genom kurvorna. Risken är bara att om luftströmmen bryts "spårar" bilen av banan. De fyra bakhjulen driver och accelererar bilen på ett effektivare sätt. Den är helt enkelt dubbelt bakhjulsdriven. På det bakre däckparet räcker det att ha däck för torrt väglag eftersom de två däckparen främre redan torkat banan. Williams utvecklade en prototyp med fyra drivande hjul redan 1982, men den har aldrig testats i något lopp.
SPORTBLADET

KIEL

Den ultimata formel 1-bilen är utvecklad.

Av BMW-Williams.

- Med den är vi garanterade VM-titeln, säger Ralf Schumacher.

BMW-Williams har tagit fram en superbil, vassare än vad motorvärlden någonsin har skådat. Den är framtagen i datorn av stallets ingenjörer och skulle göra Ralf Schumacher överlägsen sin storebror Michael - om det går att omsätta ritningarna till en färdigbyggd bil. Det är just nu det stora problemet.

Bilen har sex hjul, en vidareutveckling av den bil med sex hjul som Jody Scheckter vann ett lopp med 1976. På hans bil satt det fyra hjul längst fram, BMW-Williams satsar nu på fyra hjul längst bak så att bilen blir "dubbelt" bakhjulsdriven.

Den går från noll till hundra km/h på 2,2 sekunder.

Superbilen har stallets projektingenjör Frank Dernie sammanställt genom att ta alla siffror från en normal f1-bil; 3,0 liter, 10V motor med 900 hästkrafter, 605 kilos vikt och sedan de mest optimala resultat som gjorts inom f1-världen och dess forskning.

- När jag såg faktan kring den bilen så kliade det verkligen i fingrarna, säger stallets förare Ralf Schumacher till tidningen Bild.

Höga G-krafter

- Med den är vi garanterade VM-titeln.

Men för att lyckas med den nya bilen måste man lösa problemet med de höga G-krafterna.

På grund av den höga hastigheten och de korta bromstiderna utsätts föraren för en enorm påfrestning på upp till tio G - tio gånger den egna vikten, vilket den mänskliga kroppen inte klarar av. I dag är motsvarande siffra ungefär fyra. Frågan är hur mycket mer som en förare klarar av under ett lopp.

Går den uppgiften att lösa är revolutionen ett faktum - och motorvärlden kommer att chockas av ett monster ingen tidigare sett.

Anna Carlsson