BMW-Willams - fin fart på ful bil

Sportbladet sätter plus på alla F1-stall

SPORTBLADET

1. BMW-WILLIAMS

Fin fart på ful bil

Att den är årets fulaste bil spelar mindre roll då FW26:an visat fin fart under vintertesterna. Teamet höll på att vinna märkesmästerskapet i fjol trots att de inte fick snurr på bitarna förran halvvägs in i säsongen. Interna kampen mellan Montoya (som kör för McLaren-Mercedes nästa säsong) och Ralf Schumacher lär bli inflamerad om bägge finns med i slutstriden om VM-titeln.

2. MCLAREN–MERCEDES

Snabba - nästan jämt

Nya MP 4–19 har varit lika snabb som den ser ut. I alla fall ibland. På utslagsgivande Circuit Catalunya har man dock inte fått upp farten. Skulle dock förvåna om McLaren vid VM-starten i Australien i mars inte är med i den yttersta toppen. Räkna även med att Kimi Räikkönen finns med i guldstriden vid säsongens slut och att kollegan David Coulthard inte gör det.

3. FERRARI

Är toppen passerad?

Nya F2004 är snarlik fjolårsbilen F2003 – vilket inte behöver vara någon nackdel då denna vann åtta av säsongens 16 tävlingar. Att teamet i år byggt en snabb och pålitlig bil är säkert – frågan är om Bridgestonedäcken håller måttet. Har dock hitills sett relativt bra ut med mycket bränsle i bilen.

4. RENAULT

Full fart framåt

Har satt utomordentliga tider under försäsongstesterna och har siktet inställt på de tre toppteamen i VM-sammandraget. Teamet har visserligen förlorat sin tekniske chef Mick Gascoyne till Toyota och bytt motorkoncept, trots det är ett litet kliv mot toppen inte omöjligt. Fernando Alonso ska i år bevisa att han är av det rätta virket och Jarno Trulli att han kan slå den unge spanjoren, inte bara i kvalen utan även under tävling.

5. BAR–HONDA

Obegripligt snabba

Har varit snabba, nästan misstänkts snabba under vinterns tester. Fortsätter dock att poppa motorer som om de vore popcorn. Då årets regler premierar tillförlitlighet framför fart finns skäl till oro. Gick bra i fjol och borde ta ännu ett kliv mot toppen i år då man bytt till Michelindäck. Nygamle Takuma Sato är modig, men får svårt att matcha kollegan Jenson Buttons fart.

6. TOYOTA

Från illa till värre

Ska man tro stoppuren verkar nya TF104:an släpa ett rejält ankare efter sig. Teamet själva vet inte varför man inte kan få fart på bilen. Kan någon vända situationen är det nyrekryterade teknikgurun Mick Gascoyne. Tills han blivit varm i kläderna får man förlita sig till tur och förarna Panis samt da Matta vilket borde räcka till mittenplaceringar.

7. SAUBER–PETRONAS

Ferrari utan fart

Ser visserligen ut som fjolårets Ferrari men har inte visat några tecken på samma fart. Tvärtom. Teamets nybyggda vindtunnel borde gagna bilens utvecklingen under säsongen. Frågan är om det räcker med tanke på att man desperat klamrar sig fast vid Bridgestones däck. Två snabba förare i ivrige Felipe Massa och mer rutinerade Giancarlo Fisichella.

8. JAGUAR

En katt utan klor

Jösses. Dubbel jösses. Svunnen är den tid då Jaguar pratade om VM-titlar och segrar. Nya R5:an har sett medioker ut under testerna, till och med i händerna på Mark Webber. Förarfärskingen Christian Kliens främsta tillgång är hans sponsorers feta plånböcker. Wirdheim kommer finnas i kulisserna, ända hoppet är att han får ta Kliens plats om denne inte håller måttet.

9. JORDAN–FORD

Inget ljus i tunneln

Vann en riktig flaxseger i fjolårets brasilianska GP. Räkna inte med att den händelsen upprepas i år. Saknar fart, tillförlitlighet och pengar. På ett par säsonger har teamet förvandlats från utmanare till bojsten och teamchefen Eddie Jordan från spelevink till åskmoln. Stabile Nick Heidfeld och nye Pantano riskerar att bli årets mest varvade förare.

10. MINARDI

Här behövs ett mirakel

Paul Stoddards drömmar om att lyfta Minardi från botten till mitten grusades snabbt. Karln lyckas göra sig ovän med alla då hans diplomatiska kunskaper är på Bush-nivå. Dock har han ingen supermakt i ryggen utan endast flyende sponsorer. Både Zsolt Baumgartner och Gianmari Bruni har köpt, och inte kört, sig till sina förarplatser.

Per Gunne