Skilda världar

Ferrari betalar Schumacher 540 miljoner - Jaguar ger inte Wirdheim en krona

SPORTBLADET

Michael Schumacher tjänar en halv miljard under en F1-säsong.

Förarna i de små stallen, som Björn Wirdheims Jaguar, betalar för att få vara med.

- Jag fick min förarplats tack vare sponsorpengarna jag drar in, säger Jordan-föraren Giorgio Pantano.

I formel 1-cirkusen lever förarna i skilda världar. Superstjärnorna - bröderna Schumacher, Rubens Barichello, Juan-Pablo Montoya och Kimi Räikkönen - har lönekuvert lika feta som Bridgestonedäck.

Allra värst är naturligtvis Ferraris Michael Schumacher. Mästarens årslön: 540 miljoner kronor.

Pengar viktiga

De andra toppförarna är inte i närheten av den summan, även om deras löner är långt ifrån blygsamma.

Kimi Räikkönen höjde inför den här säsongen sin årsinkomst med 20 miljoner kronor, från 42 i fjol till 62 i år.

Men det är bara de stora stallen som kan betala de summorna. Stall som Jordan, Minardi, Sauber och Björn Wirdheims Jaguar måste ta betalt av sina förare - i form av sponsorpengar som förarna drar in.

- Det skulle vara dumt att förneka verkligheten. Nu för tiden är pengarna mycket viktiga. Många team har ekonomiska problem, säger Giorgio Pantano till La Gazzetta dello Sport.

- Det var ingen slump att Jordan ville ha mig. Men visst, min anställning har underlättats mycket av sponsorerna som jag har med mig.

Christian Klien, som är andreförare i Jaguar, backas upp av Red Bull som pumpat in 60 miljoner i stallet.

Och Björn Wirdheim, som är stallets testförare, är också beroende av sponsorer.

F1-bossen Bernie Ecclestone hoppas att de enorma löneskillnaderna kommer att minska i framtiden.

För att det ska kunna ske vill han införa ett nytt lönesystem byggt på bonuspengar.

- Vi borde fundera på att betala förarna per poäng snarare än att ge dem höga löner, säger han.

Sportbladet granskar: så höga är F1-förarnas löner

Längre ned på sidan – Sportbladet granskar F1-förarnas löner.

Stefan Persson