Ferraris perfektionister: Formel 1 är en lagsport

SPORTBLADET

Världens bäste F1-förare har sex VM-guld och två inledande segrar.

Men också en egen stab.

Möt männen bakom Michael Schumacher – hans hemliga armé.

Tackar Teamet Michael Schumacher pekar ofta mot sina medarbetare från podiet efter sina segrar för att tacka teamet för den goda hjälpen.
Foto: Pressens Bild
Tackar Teamet Michael Schumacher pekar ofta mot sina medarbetare från podiet efter sina segrar för att tacka teamet för den goda hjälpen.

När Michael Schumacher vann senast stod han på podiet och dirigerade när ett rött hav av Ferraris medarbetare sjöng den italienska nationalsången. Ofta pekar han från podiet ner mot sina medarbetare som för att tacka för hjälpen och han är noga med att framhålla teamet.

– De har gjort ett fantastiskt jobb under vintern, sade den tyske världsmästaren både efter det första och andra loppet i år.

I helgen körs årets tredje tävling, F1-cirkusen debuterar i Bahrain, och Michael Schumacher känner sig så osäker inför det nya loppet att han redan har testat banan.

Vill testköra banan – med cykel

Trots att den första fria träningen var i går.

– Jag ville testa banan med cykel, med scoter eller både och för att lära känna den och se allting i lugn och ro, säger Michael Schumacher till sport 1.

– Jag vill själv känna vilken linje jag ska hålla i banan för att kunna köra så effektivt som möjligt.

Den sexfaldige världsmästaren anses vara en extrem perfektionist, men bakom honom finns en hel armé med exakt samma inställning.

I frontlinjen står alltid korte stallchefen Jean Todt, den store tekniske chefen Ross Brawn och stallets manager Stefano Domenicali, med intill dem finns ytterligare åtta anonyma generaler som sällan syns – men vars arbete gjort Michael Schumacher till världsmästare fyra år i rad.

Där finns flera män som sällan eller aldrig besöker ett lopp. Deras arbete bedrivs på fabriken i italienska Maranello, i vindtunneln eller på en fabrik i Tyskland.

”Det är alltid ett teamwork”

De ligger bakom det jobb som sedan utförs av närmare ett hundratal medarbetare i samband med tävlingen. Stallet har alltid med sig tre bilar, enda gången de har fyra är på tävlingarna nära Maranello, på Monza eller Imola. Under en tävlingshelg arbetar 30 personer med varje bil, varje förare har sitt team och ingen mekaniker alternerar mellan de båda bilarna.

– Det är alltid ett teamwork och det betyder att vi alltid har hela gruppen samlad när vi har möten, berättar stallets manager Stefano Domenicali.

Två personalstyrkor

– Det är två separata personalstyrkor, med ingenjörer, tekniker och mekaniker. Men vi har alla möten tillsammans, det är viktigt för vårt stall.

Michael Schumacher själv pratar precis på samma sätt. Han har i intervju efter intervju framhållit teamets betydelse.

– Formel 1 är en lagsport och när duktiga människor finner harmoni i ett lag så märks det också på resultaten, säger han till Sport Bild.

Det har resulterat i VM-guld de fyra senaste säsongerna – ett framgångsrikt samarbete mellan Schumacher och hans hemliga armé.

Motorexperten

Huvudmannen

Maratonmannen

Överledaren

Datasnillet

Designern

Gummi-tarzan

Kopplaren

Anna Carlsson