Huvuden kommer att rulla - men McLarens comeback dröjer

Per Gunne: Elaka röster viskar att teamchefen fokuserat mer på image än racing

1 av 2 | Foto: SCANPIX
Kimi Räikkönen tvingades bryta Bahrains GP.
SPORTBLADET

De svarta moln som hängde över Bahrains GP var inget mot den storm som rasar inom McLaren-Mercedes. Men värst av allt för det fornstora teamet - det som skymtar vid horisonten är inte en strimma utav hopp utan en giljotin.

McLaren-Mercedes fall från toppen är inte unikt på något sätt, förutom i hur snabbt det har gått. I fjol slogs Kimi Räikkönen om VM-titeln, i år fajtas han lika hårt bara för att ta sig i mål.

Bahrains GP var ett nytt lågvattenmärke. Ingen av teamets bilar tog sig i mål. Kimi Räikkönen sköt två motorer medan David Coulthard brottades med punktering, exploderande frambromsar och slutligen ett tekniskt fel som definitivt satte punkt för helgen.

Det här var året då McLaren inte skulle utmana utan besegra ärkerivalen Ferrari. McLaren-bossen Martin Whitmarsh vet hur man halar ett PR-positiv. I mars sa han om årets suveräner Ferrari "Om jag tror att de är långsamma? Nej, men jag tror heller inte att det är supersnabba. Vi kommer att fajtas med dem."

Sedan var det dags för säsongspremiär i Australien. Efter att ha blivit förödmjukade under de två inledande dagarnas träningar och kval slutade Räikkönens race med ett motorhaveri på varv 19. David Coulthard höll ut längre och belönades med det tveksamma nöjet att bli varvad.

Knappt märkbart

I Malaysia kunde man skönja något som åtminstone McLaren-folk skulle vilja beskriva som en förbättring. Martin Whitmarsh tvekade i alla fall inte: "Vi har tagit ett prestandasteg här och ser fram emot att ta ett till i Bahrain".

I så fall ett litet steg. Knappt märkbart.

Efter tre tävlingar har Räikkönen ännu inte kommit i mål. Coulthard har kört ihop fyra poäng mot Michael Schumachers 30.

Frågan är när det började gå fel för McLaren. Det finns de som menar att när Paul Morgan satte sitt privatplan som en dartpil i backen 2001 kändes kraschen hela vägen till McLaren-högkvarteret i Woking.

Paul Morgan grundade företaget Illmor tillsammans med Mario Illien 1984. Tio år senare skrev Mercedes kontrakt med McLaren om att förse teamet med motorer. I verkligheten var det dock Illmor som stod för motorerna, och Paul Morgan ansågs vara hjärnan bakom dem.

Fiasko för nya bilen

Att skylla McLarens nedgång på Paul Morgans frånfälle är dock för enkelt. I samma veva var exmpelvis McLarens chefsdesigner Adrian Newey en namntecking från att lämna teamet för Jaguar. Frågan är om Adrian återfått motivationen sedan händelsen som valsade runt i fackpressen under ett antal månader.

Sedan har vi härvan med MP4-17. Bilen debuterade 2002 men eftersom uppföljaren MP4-18 uppvisade så grava problem valde man att även den följande säsongen fortsätta med fjolårsbilen.

För att inte hamna i samma läge debuterade årets MP4-19 långt före alla andra teams bilar. Kanske tog man inte tillräcklig hänsyn till en av årets regeländringar. Hastighetsbegränsingen i depån har höjts tills i år, detta tillsammans med nya, mjukare däck gör att man gör tätare depåstopp i år. Kortare så kallade "stints" betyder att man inte behöver lika stor bensintank vilket påverkar bildens balans såväl som axelavstånd och slutligen prestanda.

Mer image än racing

Som om det här inte vore nog har vi Paragon, McLarens nya ultramoderna högkvarter. Elaka röster viskar att teamchef Ron Dennis senaste tiden fokuserat på image istället för racing.

Nu är McLaren, trots årets fiaskoliknande inledning, ett av F1 främsta team och Ron en man med nypor av beryllium.

Fingrar kommer att pekas. Huvuden kommer att rulla. Och så småningom kommer även en comeback att rulla i gång. Inte i år. Kanske nästa säsong, men antagligen inte förrän 2006.

Fernando Alonsos kvalvarv var något alldeles extra. Baharin är en en liten sandö och den unge spanjorens våldsamma satsning fick en att undra om han överhuvudtaget skulle lyckas hålla sig kvar på torra land.

Enligt Alonso berodde paraden av misstag inte på att han var alltför ivrig. Bromsarna stog att skylla. Av racet att döma verkar de lyckligtvis ha lagat sig själva under natten medan bilen var instängd i parc ferme.

Per Gunne