Så ska F1 räddas

Nya regler ska göra F1 billigare för stallen

1 av 2 | Foto: ACTIONPRESS
LÄGRE BUDGET Michael Schumachers överlägsenhet i F1 har tvingat fram nya regler - nu ska alla stall tävla på samma villkor.
SPORTBLADET

KIEL

Tre lopp och tre segrar till Ferrari.

Men nu kommer förändringen - helt nya regler.

- Vi står inför den största regeländringen som formel 1-sporten någonsin har sett, säger Max Mosley, ordförande i det internationella bilsportförbundet (FIA).

I går förmiddags offentliggjorde FIA de brev som ordförande Max Mosley har skrivit till flera stallchefer. Där beskrivs de regeländringar som förbundet vill göra till säsongen 2008.

- Vi måste göra någonting, annars står formel 1 inför stora problem, säger Max Mosley till f1-total.

- Vi vill förbättra showen, vi vill att förarna och inte tekniken ska stå i centrum och vi vill reducera kostnaderna för både de små och de stora stallen. Om reglerna går igenom kanske stallen kan komma ner på en budget på mellan 15 och 20 miljoner dollar om året.

Tre miljarder

I dag har stall som Toyota och Ferrari en budget på ungefär 400 miljoner dollar om året, runt tre miljarder svenska kronor. Genom att sänka kostnaderna hoppas Max Mosley på att kunna få ett startfält med 12 stall, 24 bilar, istället för tio stall som i dag.

Listan på de nya förändringarna är lång - och spektakulär.

Bland annat ska V-10 motorerna ersättas av V-8 motorer och de ska hålla under två tävlingshelger. Den nuvarande regeln, som är ny, säger att en motor ska hålla under en tävlingshelg.

Bilen ska vara utrustad med både manuell koppling och växellåda, chassit ska bli 50 kilo lättare, framhjulen smalare och bakhjulen bredare.

Dessutom får inga hela däck bytas under loppet och extrabilen förbjuds. Om en förare kör sönder sin bil så är tävlingshelgen över för hans del.

Positiva reaktioner

- Motorfrågan är väl inte vår favoritlösning, jag ser inte hur vi ska kunna tjäna pengar där, säger Norbert Haug, Mercedes, till f1-total.

- Men vi kommer inte att ställa oss i vägen.

Inte heller BMW:s Mario Theissen är negativ till förslaget. Han anser dessutom att en motor ska klara av tre tävlingshelger, inte bara två som Max Mosley föreslagit.

- På så sätt skulle vi verkligen kunna sänka kostnaderna, säger Mario Theissen.

Den 4 maj träffas stallcheferna och FIA i Monaco för att diskutera det nya förslaget.

Här är de största förändringarna i Max Mosleys förslag

Anna Carlsson