Ferrari bäst - tack vare 16 000 nyheter

Åtta år med förändringar har gjort Schumachers bil till etta

1 av 3 | Foto: THOMAS LINDBERG
Förarna Rubens Barrichello och Michael Schumacher med stallchefen Jean Todt.
SPORTBLADET

KIEL

När Michael Schumacher kom till Ferrari möttes han av en usel bil. Det var vändningen för Ferrari.

På åtta år har mer än 16 000 förändringar gjorts och Ferrari är numera världsledande.

- De ska tacka Schumacher. Han är klistret som håller i hop stallet, säger Stefan "Lill-Lövis" Johansson

Michael Schumacher var dubbel världsmästare när han värvades till Ferrari. Det italienska stallet letade efter en ung, motiverad förare som kunde ta dem tillbaka till toppen och utveckla dem ännu mer.

Men det första året, 1996, var allt annat än lyckat. Visserligen blev det en tredjeplats i VM för Michael Schumacher, tre segrar, men han tvingades bryta sex lopp. Ferraris båda bilar tog sig bara i mål vid hälften av loppen.

- Den gurkan är den absolut sämsta bil som Ferrari låtit mig köra, säger Michael Schumacher till Sport Bild.

"F1-stall ett företag"

Bilen konstruerades av engelsmannen John Barnard, som skötte sitt arbete från Storbritannien, och han förlorade snart sitt jobb.

Istället hämtades det team som gjort Michael Schumacher till dubbel världsmästare i Benetton.

Teknikchefen Ross Brawn, chefsdesignern Rory Byrne och elspecialisten Ted Csapski.

- Ett F1-stall är som ett företag. Det är inte bättre än de människorna som jobbar där. Kombinationen av Michael Schumacher, Rory Byrne, Ross Brawn och Jean Todt är fantastisk. De finns en otrolig kemi mellan dem och ingen ställer sig i vägen, säger Stefan "Lill-Lövis" Johansson, som själv körde för Ferrari 1985 och 1986.

1998 kom den första bilen som var helt producerad i Ferraris fabrik i Maranello. Sedan 1999 har Ferrari vunnit märkes-VM varje år.

Sedan 2000 har Michael Schumacher vunnit samtliga förar-VM.

Många kan designa

I år har han inlett med tre segrar på lika många lopp.

- Endel av mitt arbete är att dela med mig av mina kunskaper till mina kollegor hos Ferrari så att de lär sig vilken research som måste göras och vilken design som krävs för en vinnande bil. När jag kom hade Ferrari inte vunnit VM på väldigt många år, men nu finns det många som kan designa en vinnande bil, även utan mig, säger chefsdesignern Rory Byrne i boken Formula Ferrari.

Sedan Michael Schumacher kom har ungefär 16 000 förbättringar gjorts på bilen. I snitt görs 1 500 förändringar per år och de helt nybyggda bilarna görs över 2 800 förändringar.

Till i år är den stora nyheten en ny, mindre tank. Eftersom hastighetsbegränsningen på depårakan höjts är depåstoppen ungefär sex sekunder snabbare än tidigare.

Det gör att det är möjligt att tanka tre gånger istället för två - och Ferraris bilar blir tack vare den förlorade vikten snabbare och svåra att besegra i kvalet.

I går lyckades BAR:s Jenson Button bäst i tidskvalet - men strax bakom väntar Michael Schumacher.

Redo för sin fjärde raka seger i år.

F310 från 1996 - en rishög & Ferrari F2004 - en vinnare

Mer fakta om skillnaderna – längre ned på sidan.

Anna Carlsson