Aftonbladet
Dagens namn: Bernhard, Bernt
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Sportbladet / Motor

Spaniens GP var bedrövligt

Sportbladets Per Gunne: Det var en fotbollsmatch utan fotboll

Vi tar det grisiga först. Jämret. Suckarna. Uppgivenheten.

Spaniens GP var bedrövligt. Om man desperat vill jaga dramatik pratar man om Jarno Trullis magiska start, om Montoyas rykande bromsar. Vill man vara elak reflekterar man över hur Jenson Button gick från världsmästarämne till varvad på 90 minuter. Vill man vara ärlig ägnar man en tanke åt att F1 riskerar att gå sotdöden till mötes.

Vi försöker med en liknelse. Spaniens GP var inte en mållös fotbollsmatch, det var en fotbollsmatch utan fotboll. Motorsport utan omkörningar är inte trist, den är meningslös.

Möjligtvis har jag missat något men jag räknade till sammanlagt två omkörningar av någorlunda betydelse under gårdagens race. Tydligen gjorde loppets bildproducent samma sak. När 66 varv racing på högsta nivå skulle klippas ihop till 30 sekunder resumé fick vi se Montoya passera en Sauberbil och Jenson Button glida förbi en Toyota. Sedan var det fyra rykande bilar och Schumachers knutna näve när mållinjen passerades. Det är inte så man får ett par hundra miljoner människor att bänka sig varannan söndag.

Felet är inte Ferraris. Det är inte däckens eller aerodynamikens. Felet är banorna. Av säsongens fem tävlingar har två gått på banor specialdesignade för dagens F1-bilar. Både i Malaysia och Bahrain bjöds vi också på tät racing. Åtminstone om man räknar bort ni vet vem.

Usla F1-banor

Albert Park må vara vacker och Imolas historia imponerande men som F1-banor är de usla. Vad som behövs är anläggningar marinerade med hårnålar följda av raksträckor stulna från flygplatser.

Tragikomiskt blev det när TV4-gänget (som för övrigt gjorde ett utmärkt jobb) skulle snacka upp möjligheten till omkörningar i det kommande Monaco-racet. Visst var det svårt att köra om i Monaco men i första kurvan Ste. Devot fanns det nog en möjlighet, precis som i avslutande Rascasse.

Att vi precis genomlidit ett helt race med bara två passeringar på en bana med en kilometerlång raksträcka och att de diskuterade världens smalaste och snirkligaste gatlopp var svårt att tro.

Nej, F1-tvivlare lär få vänta till den 30:e maj och Nurburgring innan de får sig en omkörning. Sedan har vi Kanadas GP och där det alltid smäller rejält.

     

Alla vi som inte befann oss på plats i Spanien utan så loppet framför tv:n kunde trösta oss med två saker, att det gick att skruva ner volymen och att vi inte betalat de 3 000 kronor som biljetterna till helgens tävling kostade de som var där.

SENASTE NYTT

Sportbladet

Visa fler
SPORTBLOGGAR
Brennings blogg

Patrik Brenning

SILLY SEASON

Rykten & övergångar

Om Aftonbladet