Nasa hjälper Tony med supercykeln

Rickardsson siktar på nytt VM-guld: Den känns riktigt bra

SPORTBLADET

I jakten på en ny VM-titel har Tony Rickardsson tagit hjälp av experter som jobbar inom rymdindustrin och F1-racing.

Resultatet är en ny supercykel.

- Den känns bättre än den gamla, säger han inför kvällens Grand Prix-tävling i Prag.

vinnarvapnet Tony Rickardsson och hans team har jobbat hårt med att få fram den nya cykeln. Bland de som hjälpt till finns såväl formel 1-team som amerikanska rymdstyrelsen Nasa. Källa: PRESSENS BILD/JENS OHLSSON
vinnarvapnet Tony Rickardsson och hans team har jobbat hårt med att få fram den nya cykeln. Bland de som hjälpt till finns såväl formel 1-team som amerikanska rymdstyrelsen Nasa. Källa: PRESSENS BILD/JENS OHLSSON

Brittiska biltillverkaren Penske, som jobbar med racing inom Indycar och F1, och samarbetar med rymdstyrelsen Nasa, har under vintern haft ett team på sammanlagt 14 personer som med Tony Rickardsson arbetat fram en ny speedwaycykel. Skillnaderna för blotta ögat är inte stora, knappt synbara, men på banan är det en helt annan körglädje.

- Den känns riktigt bra. Med den här kan jag köra lite fortare men ändå lite säkrare, säger Tony.

Testade i Avesta

I tisdags testade han cykeln för första gången på allvar, på motorstadion i Avesta.

Många runt ovalen var ordentligt nyfikna. I kväll är det tävlingsdebut, när GP-cirkusen i Prag gör sitt andra stopp. Tredjeplatsen från Stockholm för två veckor sedan ska följas upp av en ännu bättre placering.

- Sista passen inför tävlingen i helgen har varit jättebra. Det går fort, så jag tror det här kan bli riktigt bra!

Stenhårda regler

Ett stenhårt regelverk styr hur de enkla speedwaycyklarna ska vara konstruerade och det tycker Tony Rickardsson är bra.

- Det håller kostnaderna nere, säger han.

Med hjälp av Penske har teamet runt den förre världsmästaren ändå lyckats förbättra framför allt ramen på cykeln.

- Rören i chassit är tjockare och det gör att cykeln känns stabilare framför allt i kurvorna.

Bra för säkerheten

- Dessutom sviktar den nya ramen bättre och det är bra för säkerheten.

Med traditionella cyklar är det större risk att studsa av vid en olycka.

Samarbetet med brittiska Penske är mer än tre år gammalt och långt ifrån över. För trots att den nya supercykeln är riktigt bra har Tony Rickardsson ännu större förhoppningar.

- Det har inte blivit lika mycket jobb med cykeln som jag hoppats. Penske har haft mycket att göra efter många krascher borta i IRL-racingen.

- Jag trodde vi skulle ha utvecklat den ännu mer.

Så det finns mer att göra?

- Absolut.

Det betyder att viljemänniskan Tony Rickardsson inom regelverket vill göra ännu mer för att ta speedwaycykeln in i 2000-talet.

Återstår att se om det även betyder att han tar tillbaka VM-kronan. I fjol slutade han trea.

Thomas Tynander