Speedwayförarna strejkar om inte luftstaketen tas bort

Andreas Jonsson:”Vi är överens”

SPORTBLADET

GAGNEF

Det luftstaket som ska vara ett skydd för speedwayförarna i GP-tävlingarna är samtidigt en stor säkerhetsrisk. Till nästa tävling i Wroclaw har förarna ställt krav på att luftstaketet på raksträckorna måste tas bort.

  Utan luftstaketet hade Tony Rickardssons otäcka vurpa i Prag kunnat undvikas.

Överens Andreas Jonsson och den övriga GP-förarna är överens. Blir inte säkerheten bättre kör de inte nästa VM-tävling.
Överens Andreas Jonsson och den övriga GP-förarna är överens. Blir inte säkerheten bättre kör de inte nästa VM-tävling.

  Tony Rickardssons vurpa i Prag berodde på att han i hård kamp med Tomasz Gollob och Hans Andersen blev klämd mellan Gollob och luftstaktet. Hans fotpinne fastnade och vurpan var ett faktum. Rickardsson hade tur och kunde fortsätta och klarade till slut en tredjeplats, efter Jason Crump och Jaroslaw Hampel. Till SVT sa Rickardsson efter tävlingen att han inte kommer att köra fler GP-tävlingar om luftstaketet finns kvar på rakorna.

  Och han är inte ensam om den åsikten. Förarna står enade.

Förarna överens

  När luftstaketet lanserades på GP-tävlingarna blev det mottaget med öppna armar. Det var ett nytänkande för säkerheten och ersatte hårda yttersarger.

  Luftstaketet har också gjort att antalet skador har minskat, vid vurpor i svängarna. Däremot är det en säkerhetsrisk på raksträckorna.

  - Vi ville ha bort luftstaketet på rakorna redan på förarmötet innan fredagens träning, berättar Andreas Jonsson. Men det ville inte arrrangörerna gå med på. Jag är personligen aldrig rädd när jag kör men i Prag höll jag mig en bit från yttersargen på rakorna.

  En av anledningarna till att arrangörerna ville ha luftstaktet kvar är att reklamen fästs med kardborreband i luftstaketet och sedan är enkel att byta under tävlingarna.

  - Kommer luftstaktet att finnas på raksträckorna i Wroclaw som är nästa GP-tävling så kör vi inte, det är vi överens om, säger Andreas Jonsson bestämt.

Kunnat studsa ut

  En annan förare som var inblandad i en rejäl krasch i Prag var Greg Hancock. Även i hans fall kunde kraschen kanske kunnat undvikas med vanlig hård yttersarg.

  - Kanske, kanske inte. Nicki (Pedersen) var rejält tuff mot mig. Men hade jag kunnat studsa ut i en hård sarg och sedan tillbaka ut på banan kanske jag kunnat hålla mig kvar på cykeln. Det händer ganska ofta att man stöter i yttersargen på rakorna under vanliga serietävlingar, säger Hancock som fick avstå söndagens serietävling i Polen.

  - Det kommer inte att vara något problem för dem att plocka bort luftstaktet på rakorna, även på icke permanenta banor. De får betydligt mindre material att släpa omkring på och de måste också lyssna på våra åsikter. Tyvärr måste det tydligen hända olyckor för att de förändringar som är nödvändiga ska kunna genomföras, fortsätter Hancock.

  Förra säsongen skadades tjecken Lukas Dryml allvarligt när han fastnade med fotpinnen i luftstaketet vid GP-tävlingen i Krsko och gjorde en volt framåt och landade på huvudet.

  Lösningen med luftstaket i svängarna och traditionellt hård sarg på rakorna har till denna säsong genomförts på de engelska arenorna och uppskattas av förarna.

Sune Karlsson/TT