Lauda kraschade otäckt på Nürburgring 1976

”Banan är säkrare nu”

SPORTBLADET

Efter kraschen i Monaco har Michael Schumacher kommit hem.

Hem till Tyskland och Nürburgring.

Han har kommit hem för att vinna.

- Här är strategin viktig, det är som att spela schack, säger Nikki Lauda.

Lauda efter att ha kraschat mot en mur.
Lauda efter att ha kraschat mot en mur.

Den trefaldige världsmästaren var själv med om en otäck olycka på Nürburgring 1976. Han satt fast i sin brinnande Ferrari, sedan han kraschat i en mur och slungats tillbaka ut på banan.

- Men det är förbi, det har jag bearbetat, säger Nikki Lauda till AutoBild Motorsort.

- Den nya Nürburgring är en säker bana och det är en positiv utveckling. Det är en trend i nybyggda eller ombyggda banor.

Loppet togs bort

Nürburgring byggdes redan 1927 och det har körts formel 1 sedan 1951, men efter Nikki Laudas hemska olycka ströks loppet från tävlingskalendern. F1-cirkusen var sedan tillbaka under två år på 1980-talet, men sedan 1995 har tävlingen körts varje år.

Banan har byggts om flera gånger, och till i fjol såg Michael Schumacher själv till att NGK-shikanen byggdes om.

Han träffade sina fans en dag och intäkterna betalade ombyggnaden, på närmare 2 miljoner kronor.

- Som många andra nybyggda banor lider denna av samma sak, de inbyggda felen, det är för få snabba kurvor och för få omkörningsmöjligheter, anser Nikki Lauda.

Höjden ett problem

En annan viktig detalj är att banan ligger ungefär 500 meter över havet vilket påverkar motorerna och hästkrafterna.

Enligt Renulats motoringenjör Denis Chevier tappar motorerna fem procent av sin prestanda.

Räikkönen hade den bästa tiden under fredagens andra testkörning

Anna Carlsson