Sato - samuraj, kamikazepilot och räddningen för F1

SPORTBLADET

Lika delar samuraj och kamikazepilot. Där har ni receptet till årets överraskning Takuma Sato. Det roligaste som hänt F1 sedan, tja, förra helgens race i Monaco.

Sato.
Foto: AFP
Sato.

Det finns inget F1 älskar mer än nya stjärnor. De senaste åren har Jenson Button, Juan Pablo Montoya, Kimi Räikkönen och Fernando Alonso hyllats som kommande världsmästare. Kanske blir det så. Kanske får de alla se sig snuvade. Av en japan.

För heta latinos och iskalla finnar får ursäkta - mannen på allas läppar är japanen Takuma Sato.

Om sagan Sato ska sluta i tårar eller VM-titel vet ännu ingen, att det kommer bli en spännande berättelse står redan klart.

Gårdagens race på Nürburgring var Sato i all hans prakt. Kvalvarvet och starten osade av precision och kyla värdig en samuraj. Omkörningsförsöket av Barrichello fick en undra om japanen inte har en hel del kamikazeblod pumpande i systemet.

I lördagens kval utmanade Sato självaste Michael Schumacher under. Han var makalös genom Castrolkurvan, kirurgisk nere i Dunlophårnålen och brutalt aggressiv genom Audichikanen. I den avslutande sektor tre fick han dock ge sig. Belöningen: ruta två och en chans på pallplats.

Under starten av loppet visade Sato återigen att han är en förare att räkna med. Trots att Jarno Trulli sköt förbi redan efter ett par meter behöll Sato pressen och lyckades klämma sig förbi i inbromsningen till första kurvan. Deras kamp böljade genom flera kurvor innan Sato, efter en del knuffande, fick se sig tillfälligt besegrad.

Om starten var ett klassiskt Sato-ögonblick så var hans omkörningsförsök av Barrichello också det, men av en helt annan anledning. När de bägge närmade sig Castrolkurvans bromspunkt var japanen tre, kanske fyra, billängder bakom. Trots det såg han en lucka inte ens Montoya skulle vågat stoppa in nosen i.

Hans Michelindäck var visserligen fräschare än Barrichellos Bridgestone men det var 15 varv kvar av loppet. Fler och bättre chanser skulle ha kommit. Sato tänkte dock inte vänta. Han vägrade bromsa förrän det var för sent, rammade in i Barrichellos sida och slog av sin egen framvinge. I det efterföljande depåstoppet gick Hondamotorn varm. Kort därefter gav den upp i en plym av rök.

Helgens uppvisning i såväl talang som risigt omdöme skulle kunna få en att tro att Takuma Sato är en nykläckt motortalang. Inget kunde vara mera fel. Efter två säsonger i brittiska F3-mästerskapen då han blåste allt motstånd av banan tog Takuma Sato 2002 klivet upp till F1.

Framme vid sina drömmars mål verkade han dock mest intresserad av att hitta nya sätt att krascha sin Jordan-bil.

I Monaco överträffade han sig själv. För att lära sig furstendömets trixiga bana deltog han i ett gemytligt race med historiska F1-bilar. Sato gick dock in för den historiska racingen med sådan iver att han smällde sin antika Lotus. I det följande F1-loppet var det dags för nästa krasch. Den här gången när han skulle släppa förbi sin dåvarande teamkamrat Giancarlo Fisichella.

Trots kraschorgierna visade Sato vid flera tillfällen sin snabbhet. Hans insatser räckte dock inte och i fjol fick han finna sig att vara testförare hos BAR-Honda. När Sato i år befordrades till raceteamet var det med förhoppningen att han mognat från kamikaze till samuraj.

Gårdagens lopp visade att så nog inte är fallet. Hjälm på, det här kommer att bli en underhållande säsong.

Nytt rekord i tävlingen "Veckans-Ralf Schumacher-incident"! Den här gången tog det inte ens en kurva innan Mini-Schumi var inblandad i tråkigheter.

Per Gunne