Här sker Kenny Bräcks comeback

Sportbladet mötte racingstjärnan Kenny Bräck inför återkomsten på tävlingsbanan i helgen

Exklusivt Sportbladet var som enda tidning på plats när Kenny Bräck provkörde bilen inför comebacken.
Foto: Micke Fransson
Exklusivt Sportbladet var som enda tidning på plats när Kenny Bräck provkörde bilen inför comebacken.
SPORTBLADET

MANTORP PARK

Det är tolv år sedan han senast tävlade på svensk mark.

Samtidigt är det elva månader sedan Kenny Bräck kraschade våldsamt på Texas Motor Speedway i Fort Worth.

Nu gör Bräck comeback. Igår satt han bakom ratten på den Porsche som han ska tävla med i helgen.

- Jag ser det inte direkt som en utmaning, men det ska bli kul att tävla igen, säger Kenny till Sportbladet.

Kenny Bräck ser fram emot comebacken på racingbanan.
Foto: Micke Fransson
Kenny Bräck ser fram emot comebacken på racingbanan.

Det har nu gott elva månader sedan Kenny svävade mellan liv och död efter olyckan i Indycarloppet i Texas.

De synbara sviterna efter olyckan är få. Kenny haltar något när han går, han har fortfarande problem med höger fotled. Att problemen inte är fler är förvånande med tanke på att det bara var höger arm som klarade sig undan skador i kraschen.

Han ser sig dock fortfarande som sjukskriven - och några nya besked gällande framtiden har han inte i dagsläget.

- Det första beslut jag ska ta är om jag ska köra Indycar igen eller inte. Som det är i dag är jag tveksam till om kroppen håller och därför vill jag vänta några månader till innan jag tar beslutet. Jag vill inte ta ett beslut och sen komma på några månader senare att jag tagit fel beslut, säger han.

Fram till oktober i fjol var Bräck en man som levde varje dag med målsättningen att bli bäst i världen i sin sport.

Den målsättningen har han inte längre.

- Den känslan blev jag av med när jag var som sämst, men senare tid har det börjat tändas en liten glöd igen.

Är det viktigt för dig att göra comeback på tävlingsbanan?

- Jag känner att jag har ett par år kvar att köra och jag tycker mycket om racing , så varför ska jag inte hålla på med det ...

- Men, är det viktigt? Egentligen är det inte så viktigt. Jag har vunnit mycket i min karriär uppnått det jag drömt om. Blir det inget mer, så är det bra med det. Jag är nöjd.

Långa hektiska dagar

Men tempot är det gamla vanliga när det gäller Kenny. En vanlig dag börjar vid halv åtta på morgonen. Efter frukost brukar han gå igenom nya mail och uppdatera sig när det gäller jobb. Sen är det träning på gymmet som gäller. Hemma igen vid lunch och eftermiddagarna brukar innebära jobb, ibland i hemmet och ibland åker han till teamet. Ofta hinner han med en stund i musikstudion också innan det blivit kväll.

- Om du är van att ha fullt upp så ser du till att han fullt upp oavsett vad som händer.

Som under den här veckan på hemmaplan. Kenny var i Oslo i tisdags där han medverkade i tv-programmet Noen bedre, ett populärt familjeprogram. I onsdags var han med och invigde en skola hemma i värmländska Glava och i går var han alltså på plats på Mantorp Park. Efter helgen väntar några PR-uppdrag i Stockholm innan han åker tillbaka till USA.

En glad pappa

Men visst bromsar Kenny oftare i dag än tidigare. För nio månader blev han pappa till dottern Karma, en förändring som Kenny är mycket glad över.

- Jag har varit väldigt egocentrisk och tävlingsinriktad tidigare. Nu sen jag och Anita fått Karma tänker jag annorlunda och det händer ganska ofta att jag reflekterar över saker jag inte tänkt på förut. Det är ett stort ansvar att vara förälder och det är upp till föräldrarna att forma barnet så att de får det bra i livet.

Påverkar Karma ditt beslut för om du ska fortsätta köra racing eller inte?

- Karma omöjliggör inte en racingkarriär. Nej, familjen är inte en del i beslutet.

När Karma gråter på natten, är det du eller Anita som går upp då?

- Jag sover med öronpluggar så det är nästan alltid Anita som går upp. Det gör hon eftersom hon fortfarande ammar och då är inte jag så mycket till hjälp. Och amma ska man göra länge, det är bra för barnets immunförsvar.

- Vi är nog lite gammelmodiga, men eftersom Anita är mamma på heltid och har lättare att vila på dagarna har vi löst det på detta sätt. Men på helgerna går jag gärna upp med Karma och låter Anita vila ut och varje eftermiddag brukar hon och jag leka. Nu börjar det hända nya saker nästan varje dag, som för några dagar sedan när hon rullade under en stol och fick tag på en spindel som hon åt upp. Jag försökte få ut spindeln ur munnen, men då blev hon förbannad och började skrika, säger Kenny och skrattar.

Om du spår lite i framtiden, kommer du och familjen att flytta tillbaka till Sverige eller blir ni kvar i USA?

- Jag är i Sverige fyra, fem gåner per år och det känns faktiskt rätt lagom. Sverige har fin natur och frisk luft. Jag saknar den svenska sommaren och så får jag chans att träffa kompisarna när jag är hemma. Jag vet inte om så mycket mer är bra i Sverige? Men var jag hamnar i framtiden beror på vad jag har för sysselsättning, sysselsättningen kräver i regel att du bor någonstans och om det är i USA, Sverige eller någon annanstans får vi se. Men jag tycker USA är väldigt bra.

Är motorsportsansvarig för något bilmärke en sysselsättning som skulle locka dig?

- Om förutsättningarna är rätt och det finns ekonomi och att jag har frihet att göra vad jag vill så är det ett alternativ. Men jag vill inte kompromissa i det jobb jag ska göra.

Tolv år sedan senast

I helgen tävlar alltså Kenny på hemmaplan för första gången på tolv år. På Mantorp Park ska han gästköra en Porsche GT3 i Carrera Cup. Senast han tävlade på Mantorp Park handlade det om Clio Cup.

- Då körde vi den korta banan och jag tog pole position med en sekund. Det året vann jag nio av tio tävlingar, minns Kenny.

Lika lätt räknar han inte med att det går i helgen.

- Om jag tänkt vinna så hade det här varit en utmaning, men det är inte en realistisk målsättning. Det ska bli roligt att lära mig en ny bil och så ser jag det som en chans att bjuda tillbaka lite till svensk motorsport, säger Kenny Bräck.

Bräck — efter olyckan

Patrick Kipler