Jaguars avhopp – början till slutet för F1

Per Gunne: I dag börjar kampen för överlevnad

SPORTBLADET

I går kastade Jaguar in handuken.

I dag börjar kampen för F1:s överlevnad.

Jaguar har haft fem tunga år i Formel 1. Teamets satsning på marknadföring och festligheter vid säsongens första lopp i Australien 2000 var magnifik. Långt bättre än något man sedan lyckades med på banan.

Nyckeln till framgång inom F1 är kontinuitet. Jaguar har sedan första dagen varit kontinuitetens raka motsats. Chefstolen har påminnt om katapultstol. Rekryteringen av förare mest påminnt om ”hela havet stormar”. Alla har skyllt på alla. Resultaten uteblivit.

Jaguars sönderfall har pågått länge men slutet var när teamets förarstjärna Mark Webber, en kille med haka, vinnarblick och framtid tackade för sig och gick till Williams. Kvar fanns ingenting. Ingen ledare, ingen förare. Ingen framtid.

Tragiskt

Att Jaguar försvinner är tragiskt. Att de riskerar att ta med sig Jordan och Minardi i fallet är en katastrof.

Bägge teamen står nu utan motorleverantör inför nästa säsong. En gång så framgångsrika Jordan brottas redan med svåra ekonomiska problem. Paul Stoddarts Minardi kör med samma chassi som för tre år sedan eftersom han inte har råd med något annat. Ingen av teamen har någon förare konfirmerad inför nästa år. Nu har de inte ens en motor.

Enda räddning är Toyota. Ett team som har haft sin beskärda del av problem men verkar ha löst de flesta av dem – med en vidöppen plånbok.

Vem ska betala?

Möjligtvis skulle man kunna övertala japanerna att förse bägge teamen med motorer. Mot rundlig ersättning förstås. Att det kommer bli en dyrare lösning än att köpa motorer från Jaguar kan vi förutsätta. Vem som ska stå för de extra pengarna är oklart. Men pengarna måste fram, annars hotas sportens bredd.

I värsta fall har vi bara 14 bilar på startlinjen vid F1-premiären 2005. Det skulle kunna vara början på slutet för Formel 1.

Per Gunne