F1-succé i Kina - ett paradis för alla som älskar omkörningar

Per Gunne: Världens övriga F1-banor har fått en ny standard att leva upp till

SPORTBLADET

Säsongens 16:e F1-lopp bjöd på två premiärer. Första racet i Kina och före detta världsmästaren Jacques Villeneuves comeback.

Det slutade med succé.

Och fiasko.

Foto: Foto: TEH ENG KOON/ap

När F1-cirkusen i helgen landade i Kina vad det med stora förväntningar.

Nytt land, ny bana och, viktigast av allt, nya möjligheter att tjäna stora pengar.

Innan loppet fanns dock farhågor.

En av dem gällde om den nykonstruerade banan skulle hålla måttet.

Nu har vi svaret.

Världens övriga F1-banor har fått en ny standard att leva upp till.

Hermann Tilkes senaste skapelse var böljande, teknisk och ett paradis för alla oss som, till skillnad från FIA:s president Max Mosley, älskar omkörningar.

Särskilt kurva 13:s unika dosering och den följande 1 175 meter långa raksträckan bjöd in till omkörningar.

Det var inte svårt att se europeiska banägare framför sig, kontrollerandes kilopriset på cement och timtaxan för grävmaskiner.

Tänk om exempelvis Catalunya doserade sin sista kurvkombination, New Holland.

Eller om Monza satte grävmaskinerna i den svepande Parabolican.

Vilka race vi skulle få.

Makalöst.

En apa skulle kunna vinna i den bilen

Inte riktigt lika makalös var gårdagens comeback av Jacques Villeneuve.

Efter ett år i träda var det dags för 1997-års världsmästare att visa vad han gick för.

Ni kan historien, sedan Renaults Jarno Trulli fått beskedet att han sparkas till nästa säsong har han tappat all fart.

Killen gav visserligen Renault säsongens enda seger i Monaco och tog pole position på Spa men de senaste tävlingarna har inte gått hans väg.

Alltså: foten. Och entré: Jacques Villeneuve.

Exakt hur fantastisk Jacques verkligen är, eller var, kan diskuteras. Han tog pole i sitt första F1-race någonsin och blev världsmästare året efter för Williams.

Kritikerna hävdar att en apa hade vunnit i det årets bil. När hans dåvarande tekniske chef, Patrick Head fick frågan om hur Jacques ville ha bilen inställd svarade han "perverst". Sedan har vi det faktum att den forne världsmästaren verkade tappa all gnista under hans fyra vinstlösa år hos BAR.

I går var det alltså dags för comeback.

Alla fanatiska Jacques Villeneuve-fans gör bäst i att vända blad nu. Jacques var usel. Urusel.

Den enda som var sämre var nykrönte världsmästaren Michael Schumacher.

Jacques snabbaste varv var 1,3 sekunder långsammare än teamkollegan Alonsos.

Bara Jaguars Christian Klien och de två Minardi-bilarna var sämre. Han kvalade på 13:e plats och kom i mål som elva. Trots att fyra förare bröt.

Nu har Jacques Villeneuve ytterligare två lopp på sig att visa hur fel alla bedömare har. I går fanns det två män i Shanghai med en del att fundera över. Renaults Flavio Briatore som kontrakterat Jacques för ytterligare två race. Och Peter Sauber som precis annonserat att den gamle mästaren ska köra för hans team de kommande två åren.

Per Gunne