Därför förlorar Ferrari VM i år

Per Gunne: Alonsos Reanult såg en halv säsong bättre ut

SPORTBLADET

Nere men inte ute. Efter två fiaskon i rad har Ferrari rest sig på nio. Sportbladets Per Gunne förklarar varför de ändå kommer att knockas i dagens lopp.

Att falla med grace är inte lätt. Att daska i gruset med värdighet är få förunnat. Ferrari gör det bättre än alla andra. På samma sätt som de regerande världsmästarna sedan 2000 vunnit med oöverträffad elegans så förlorar man nu på det mest imponerande sätt.

Efter säsongens inledande fiaskon var gårdagens kval den sista realistiska chansen att resa sig upp och rädda årets VM. För även om säsongen är rekordlång stod allt på spel redan i det tredje racet för Ferrari.

Ni vet läget. Ny bil. I princip ny bana. Ensamt toppteam på Bridgestone. En rasad växellåda och allmänt oflyt av Cliff Barnes-proportioner. Barrichello understyrandes ut i öknen i första kurvan. Ut kommer så Schumacher den oövervinnelige och klipper till med snabbaste kvaltid. Bloody hell.

Michelin är överlägset

När alla kört sina kvalvarv hade första platsen förvandlats till tredje snabbaste tid. Det var en comeback som Saubers Jaques Villeneuve (1997-års världsmästare och säsongens mest omkörda) har en del att lära av. Ändå räcker det inte.

Den nya Ferrarin såg bra ut i Schumachers händer. Problemet var bara att Fernando Alonsos R25 såg en halv säsong bättre ut. Tidigare har Ferrari haft ett så stort bilövertag att man kompenserat däckleverantören Bridgestones brister. I år har Michelin, tack vare fem gånger fler testkilometer och alla toppteam utom Ferrari, däck som japanerna inte kan matcha. Inte över ett varv och inte över ett lopp.

Avståndet mellan Renault i topp och Ferrari kommer att minska under säsongen. Det nya poängsystemet och bilarnas tillförlitlighet gör dock förlorade poäng extremt svåra att ta igen. Ferrari hävdar att man gjort rätt som väntat med introduktionen av den nya bilen. Anledningen var att man i ett sent skede designade om växellådan för att förbättra bilens aerodynamik, viktbalans och startsnabbhet. Det kan var ett beslut som kommer att kosta dem titeln.

Om Schumacher hamnar utanför pallen i dag är risken stor att VM glider honom ur händerna hur snygg gårdagens comeback än var.

Per Gunne