Renaults superbil - så knäcks Ferrari

Med de här ändringarna ska Renault vinna på Imola

SPORTBLADET

Ge Renault en poleposition och de vinner överlägset.

Så har säsongens inletts och så lär den fortsätta - i alla fall om Fernando Alonso får som han vill.

- Jag leder VM och har världens bästa möjlighet att vinna loppen, säger han.

Alonso känner sig säker.
Alonso känner sig säker.

I fjol slutade Renault tvåa efter överlägsna Ferrari i Formel 1-VM. I år är det fransmännen som är överlägsna. Trots sena regeländringar har de en bil som krossar motståndet och som om den startar först är näst intill omöjlig att köra om.

Hittills har stallet haft tre polepositions - och lika många segrar.

Utmärkta däck

En av hemligheterna är att Michelins däck är perfekta för just deras bil, motorn är stark och att bilens aerodynamik passar däcken utmärk vilket gör att däcken slits mindre än hos vissa av konkurrenterna.

- Vi är verkligen konkurrenskraftiga. Vi har i de tre inledande loppen visat att vi kan konkurrera oavsett väderförhållanden. I regnet i Australien kunde det inte gå bättre för mig och de två loppen i Asiens hetta var en fantastisk start för stallet, säger Fernando Alonso till F1-total.

- Nu kommer vi till Europa och där är det helt nya förutsättningar på banor som alla stallen känner till väldigt bra och alla har testat mycket. Vi får se hur vår bil fungerar där, men hittills har det varit svårt att slå den.

Han har vunnit de två avslutande loppen, det inledande vann hans stallkompis Giancarlo Fisichella, och Renault är nu favoriter till VM-titeln - både till märkes-VM och förar-VM.

"Otrolig motor"

- Vi är starka under hela loppet, vi kan köra varven i samma tempo och vi kan även gasa mer om vi vill. Bilen reagerar alltid bra. Hela paketet är extremt bra, det börjar med aerodynamiken och motorn är helt fantastisk, otroligt vilken motor vi fått till inför den här säsongen, säger Fernando Alonso.

- Även däcken är otroligt bra, vi har förändrat dem jämfört med i fjol. Nu kör vi med däck som är riktigt snabba på ett varv och som samtidigt kan köra konstant under ett helt lopp.

Nu är F1-cirkusen i Europa, på Imola - där starten är väldigt avgörande. Något som passar Renault perfekt.

Här är Renaults superbil

Renault

Ferrari

Anna Carlsson