Formel 1 gör årspremiär i Europa

Sportbladet Per Gunne ger dig sex saker att hålla ögonen på

SPORTBLADET

Vitantonio Liuzzi

Italienare som gör sin F1-debut på hemmaplan. Kan bara sluta på två sätt, med succé eller i sandfållan. Slåss om platsen i bilen med Christian Klien som imponerat i de tre första loppen, måste göra något extra för att trumfa Klien. Är regerande F3000-mästare.

McLaren vs. Renault

Troligen de två snabbaste bilarna just nu, och ändå så olika. MP4-20 har nos som ett näbbdjur medan Renaults R25 påminner om en myrslok. Renault är en orgie i kurvor och vingar. Det är också den mest innovativa bilen med extremt mycket vikt över bakhjulen, sexväxlad låda och unik triangelformad upphängning av framvagnen. McLarens design är mer konventionell men lika snabb.

Kantstenarna

Nyckeln till ett snabbt varv är att gena friskt över kanstenarna. Mjuk fjädring är därför idealiskt men eftersom banan har flera chikaner som kräver snabba riktningsförändringar vill mekanikerna ställa fjädringen hårt. Kolla vilka som lyckats hitta den gyllene medelvägen. Tydligast syns det i den sista chikanen innan mål, "variante bassa".

Ferraris bakdäck

Bridgestonedäcken har problem, särskilt med bakdäcken som man inte får att hålla ett helt race. Har en ny konstruktion i Imola som man säger ska fungera bättre.

Michael Schumacher

"Der Alte" måste ta fler poäng än Renaults Fernando Alonso om han ska behålla sin VM-krona. Har sagt att han ska köra extremt aggressiv och att han "inte har något att förlora".

BAR-Honda

Har inte kommit i mål med enda bil hittils i år. Säger att man fått ordning på tillförlitlighet och fart under de senaste testerna.

Per Gunne