"Schumis" 83 segrar syntes i varje kurva - detta blir en klassisk säsong

SPORTBLADET

Han kom visserligen bara tvåa.

Men Michael Schumacher ägde gårdagen i ett av de senaste årens bästa lopp.

Fernando Alonso tog hem det tredje racet i rad. Han var felfri från start till mål och vann på ett sätt värdigt en mästare.

Ändå tillhörde gårdagen Michael Schumacher. Efter den sämsta säsongstarten någonsin i hans femton år långa F1-karriär var Schumacher tillbaka i storform.

Det var en comeback där hans sju VM-titlar och 83 GP-segrar syntes i varje kurva, under varje inbromsning.

Ett bedrövligt kval antydde att det här skulle bli ännu en helg att glömma med ett par rejäla klunka grappa för alla Ferrarifans.

Testandet har gett resultat

Inledningen av loppet var inte muntrare. De 20 första varven spenderade Schumacher med att titta in i broderns växellåda. När Ralf dök in i depån varvet efter och Schumacher för första gången kunde sträcka ut syntes det dock att de senaste veckornas ursinniga testande gett resultat. Snabbaste varv staplades på varandra. Efter första depåstoppen var Schumacher trea, en halv minut efter täten.

Frågan är vad som är mest fantastiskt - att Schumi var upp till två sekunder snabbare per varv än ledande Alonso eller att hans Bridgestonedäck inte förvandlades till trasmattor av tempot.

Attacken på en linkande Jenson Button genom Variante alta var förstklassig, nästan lika imponerande som Fernando Alonsos beslutsamhet när han själv fick se Ferrarins röda nos fylla backspeglarna.

I tolv varv höll spanjoren ut, mot tidernas främste F1-förare i en överlägsen bil. Alonsos prestation blir inte mindre imponerande av det faktum att han efter den tv-sända presskonferensen sa att han inte hade kunnat köra för fullt.

Kvalet ett bekymmer

- Redan på fredag visste vi att vi hade problem med motorn. Under loppet varvade jag aldrig ur helt, bekände han.

Ett påstående som styrks av det faktum att han gjorde ytterst få träningsvarv under hela helgen.

Å andra sidan såg det under loppets slutskede inte ut som inte ut som han tappade mot Schumacher under acceleration.

Att döma av gårdagens race verkar Ferraris akillehäl (förutom Rubens Barrichello) vara snabbheten under kvalet. I det första kvalet som körs med lite bensin fick Schumacher stryk av Kimi Räikkönen med 0,374 sekunder.

I det andra kvalet med mer bensin i bilen var Schumacher inte bättre än nia i första sektorn, fyra i den andra innan ett misstag under inbromsningen in i Rivazza förstörde sista sektorn helt.

En del av tidsdifferensen kan förklaras med att Schumacher hade mer bensin ombord än konkurrenterna, men inte allt.

Michelindäcken är snabbare över ett varv än Bridgestone. Lösningen är att tanka upp bilen rejält i det andra kvalet, offra ett par placeringar och passera konkurrenterna när de dyker in i depå. För att den taktiken ska lyckas måste man ha den snabbaste bilen, något som såg ut att vara ett mindre problem i går.

Det här kommer att bli en klassisk säsong.

Per Gunne