BAR-Honda stängs av i två F1-lopp

Körde med för lätt bil på Imola

SPORTBLADET

BAR-Honda får inte köra Barcelonas Grand Prix till helgen och inte heller i Monaco den 22:a maj.

Stallet stängs av i de kommande två F1-loppen efter fusket i San Marinos GP för snart två veckor sedan.

STÄNGS AV Jenson Button och BAR-Honda straffas efter fusket på Imola senast.
STÄNGS AV Jenson Button och BAR-Honda straffas efter fusket på Imola senast.

När BAR-Hondas bil vägdes efter bronsplatsen på Imola visade vågen på 606,1 kg, inklusive föraren Jenson Button. Därefter gav Charlie Whiting order om att tömma bilen på bensin.

Enligt facktidningen ”Auto, Bild und Motorsport” var den nya vikten, inklusive förare, då plötsligt 594,6. Detta trots att bilen och förare inte får väga mindre än 600 kg.

Förnekade fusk

Det är mycket ovanligt att en bil kör i mål med 11,5 kilo bensin, normalt är att stallen räknar ut exakt hur mycket som behövs för att bilen inte ska behöva släpa på för mycket vikt under de sista varven. Enligt tidningen ska Charlie Whiting då ha frågat BAR-Hondas teknikchef Geoff Willis om man hade en extra bensintank, men det förnekade teknikchefen. FIA undersökte då bilen och upptäckte naturligtvis en extra tank.

På torsdagen kom domen från det internationella bilsportsförbundet, FIA.

BAR-Honda stängs av i två GP-lopp och stallet missar därmed helgens race på Catalunya i Barcelona och i Monaco den 22:a maj.

Stallet diskas också i San Marino och Jenson Button blir av med sina sex poäng för tredjeplatsen på Imola.

Den sekundära tanken är inte förbjuden, men den måste finnas med på bilens ritning, och så var inte fallet. Bilen får inte heller väga för lite under någon del av loppet.

Den extra tanken har gjort att BAR-Honda kunde vänta längre på sitt första tankstopp än de andra stallen och eftersom de körde med en för lätt bil under stora delar kunde de skona däcken och samtidigt få till snabbare varvtider.

Tyrell uteslöts 1984

FIA anser att BAR-Hondas bil varit under minimivikten fram till det sista tankstoppet då man fyllde på reservtanken – inte för att drivmedlet skulle användas utan för att det skulle höja vikten så att bilen skulle klara besiktningen efter loppet.

En liknande skandal gjorde att Tyrell uteslöts ur F1-VM 1984.

– Vi är övertygade om att vi ännu en gång kan bevisa att vår bil håller sig inom alla tillåtna regler, säger BAR-Hondas stallchef Nick Fry till F1-total.

Anna Carlsson, Pierre Bokvist