”Dödsstöten för formel 1”

Sportens profiler oroliga: Största farsen i historien

1 av 3 | Foto: GETTY IMAGES
KAOS I DEPÅN Efter uppvärmningsvarvet åkte 14 av de 20 bilarna in i depån. Alltså samtliga sju stall som kör med Michelin-däck.
SPORTBLADET

Formel 1 skakas av tidernas största skandal.

USA:s GP avgjordes med bara sex av 20 bilar på startlinjen.

- Det här kan ha varit dödsstöten för F1 i USA, säger Stefan "Lill-Lövis" Johansson.

Den förre F1-föraren Lill-Lövis konstaterar bittert det som utspelade sig på Indianapolis.

- Jag vet inte vad jag ska säga. Det är tragiskt att det ska sluta på det här viset, det är förjävligt, säger han.

- Man får väl förmoda att den politiska striden i F1 har nått sin kulmen. Nog fan hade det väl gått att hitta en kompromiss på ett eller annat vis.

Inför formeringsvarvet stod samtliga 20 bilar på startlinjen.

Men när bilarna närmade sig startrakan körde 14 av bilarna in i depån i protest mot att en extra chikan inte byggts för att garantera säkerheten. Bara sex av 20 bilar (Ferrari, Minardi och Jordan) ställde sig på startlinjen och Ferrari var klart snabbast i mål.

Misstag av Michelin

Nu attackeras stallet av sina kollegor.

- Jag tycker nog att Ferrari inte är speciellt sportsliga, säger Toyotas Ove "Påven" Andersson.

Svensken som är engagerad i Toyota är mycket kritisk till det italienska stallet. Han anser att Ferrari hade kunnat stoppa F1-farsen som utspelade sig i Indianapolis.

Toyota är det stall som haft mest problem med Michelins däck och när företaget inte kunde garantera säkerheten för deras förare var det självklart för dem att inte köra - om det inte gjordes några förändringar på banan.

- Michelin har naturligtvis gjort ett misstag, men i de bästa av sporter måste man hjälpas åt så att man kan ha en tävling och det hade man lätt kunnat gjort om man gjort en chikan i kurvan där farten är för hög. Men det gick man naturligtvis inte med på och då vågade inte vi åka, säger Ove Andersson till Tv 4 +.

Bråk mellan stallen

Han kan inte förstå Ferraris och FIA:s beslut.

- Jag tycker att vi alla måste jobba för sporten och inte i vårt eget intresse. Det finns en gräns någonstans och den gränsen tycker jag att man passerade i dag. Det är de som inte har accepterat situationen och gått med på en lösning.

Inom F1 finns det två falanger, på den ena sidan står Ferrari som får stöd av ett par mindre team i vissa frågor och på den andra sidan står de andra stora stallen som Renault, McLaren-Mercedes och BMW-Williams.

Framför allt handlar det om den överenskommelse om att minska testandet som nio av tio stall gjort och som de också håller sig till.

Ferrari däremot har inte skrivit under avtalet och testar därför mer än de andra stallen.

Men det finns ytterligare problem, de kostnadssänkande regelförslag som FIA har föreslagit till 2008 har de diskuterat fram med Ferrari, Jordan och Red Bull, vilket möter kritik från de andra stallen.

"Måste hitta lösning"

Däckfrågan är nästa problem, det finns två leverantörer och när den ena, Michelin inte kan leverera en tillförlitlig produkt vill inte konkurrenten Bridgestone ändra på reglerna för motståndarnas skull.

- Det är klart att man inte kan nå en kompromiss när teamen inte håller ihop, de två grupperna med Renault och McLaren å ena sidan och Ferrari och ett par andra stall på andra sidan är ett problem. Efter detta har gravarna bara blivit djupare, säger den trefaldige världsmästaren Niki Lauda till RTL.

- Detta är den största farsen inom sportens historia och kanske kan det få Bernie Ecclestone att tvinga alla teamen till ett bord och hitta en lösning för sportens framtid. Detta är tecken på att det måste ske och det måste ske nu, säger Niki Lauda.

Loppet vanns för övrigt av Michael Schumacher som nu är trea i VM-sammanställningen efter Fernando Alonso och Kimi Räikkönen.

Helgen började med en krasch – och slutade med ett skandallopp

Anna Carlsson