Skippa skitsnacket - skulden ligger endast hos Michelin

Sportbladets Per Gunne om däckskandalen

SPORTBLADET

Skulden för gårdagens Formula Fars ligger hos däcksleverantören Michelin.

Allt annat är skitsnack. De spelade högt och föll tungt.

Problemdäcken.
Problemdäcken.

Att komma till en 73-varvs tävling med däck som bara klarar tio varv är en katastrof. Att inte kunna lösa problemet på två dygn är ett fiasko. Men det som förvandlar gårdagen från tragedi till fars är Michelins och deras teams försök att lägga skulden hos Ferrari och FIA.

Michelin menar att banan skulle byggts om eftersom de haft det dåliga omdömet att ta med sig däck som inte gick att köra på. FIA vägrade.

Så klart.

Allt annat hade varit orättvist mot Bridgestone och deras team.

FIA:s förslag att Michelinteamen skulle göra fler depåstopp och sedan ta sitt straff efter loppet gillades inte, alltså valde man att inte ställa upp.

Punkt. Allt annat är rökridåer och bortförklaringar.

Prestanda eller säkerhet

Så FIA gjorde inget fel. Inte i går i alla fall. När man skrev årets reglemente var man dock förödande godtrogen.

Genom att inte tillåta däcksbyten skapade man en situation där teamen tvingas väga prestanda mot säkerhet. Något de aldrig klarat av. Att låta teamen avgöra vad som är ett "tillräckligt säkert däck" är som att meddela deltagarna i en ölhävartävling att de inte får bli "för fulla".

En F1-bil mäts, vägs och testas på otaliga punkter av FIA. Det gäller inte bara minimivikter och storlek på vingar. En stor del av testerna går ut på att i möjligaste mån garantera förarnas säkerhet. Varje chassi utsätts för ett flertal krocktester innan de godkänns.

Hittills har reglerna för däckens livslängd varit betydligt luddigare. Att testa hållbarhet hos däck är inte det lättaste, särskilt inte som nya gummiblandingar och konstruktioner utvecklas under säsongen.

Däcken i huvudrollen

Frågan är om man efter gårdagen egentligen bara har två alternativ. Inför ett oberoende test av däckens livslängd eller tillåt endast en däcksleverantör.

Gårdagens Formula Fars var ingen överraskning. Däcken har spelat en huvudroll i en majoritet av årets race.

Ett par av otaliga exempel: I Malaysia torpederade Renaults Giancarlo Fisichella Williamsföraren Mark Webber efter att hans däck givit upp.

I Bahrain förvandlades Rubens Barrichellos baksulor till smulor. I Spanien bröt Michael Schumacher efter två punkteringar på lika många varv. I Monaco drabbades Renault av sådana däcksbekymmer att de tvingades sänka tempot med fyra sekunder per varv. På Nürnburgring kraschade Kimi Räikkönen på sista varvet när hans misshandlade framdäck fick hjulupphängningen att explodera.

Fram till USA:s GP har däckproblemen dock gjort loppen oförutsägbara och spännande. Något F1-fans inte varit bortskämda med de senaste åren. I går hamnade däcken i fokus igen. Men den här gången var resultatet mer tragiskt än spännande.

Indianapolis GP tog bara 90 minuter men kan ha förstört F1 i USA för all framtid.

Per Gunne