Från finskt F1-under till svenskt motorstopp

Motorlistan – varje fredag med Anna Andersson

SPORTBLADET

1) (-) Det finländska F1-undret

Kimi Räikkönen är redan en av de stora, Nico Rosberg, som är både tysk och finländsk medborgare, kör för Williams och nu visar BMW intresse för Heikki Kovalainen. Enligt både finsk och tysk media är hans agent Flavio Briatore, stallchef i Renault, bara glad om han kan skaffa sig erfarenheter hos BMW -

och sedan ta över i Renault när Fernando Alonso lämnar om något år.

2) (-)Adrian Newey

Veckans hetaste övergång står Adrian Newey för. Han anses vara världens bäste F1-designer och efter åtta år lämnar han nu McLaren-Mercedes för uppstickaren Red Bull. Red Bulls ägare Dietrich Mateschitz pratar om årets

hetaste F1-kupp och stallchef Christian Horner om att Newey är ett större kap än Michael Schumacher.

Adrian Newey ansluter till Red Bull i februari och det ryktas om en löneförhöjning på 30 miljoner kronor per år - något som designern själv förnekar.

3) (-) Australiens VM-rally

Tävlingarna i Perth startade som ett kraschparty. Daniel Carlsson och Mattias Andersson hade änglavakt som klarade sig oskadda efter sin krasch och världsmästaren Sebastien Loeb avslutade säsongen med att köra in i ett

träd och efter det fick även han bryta tävlingen. Efter nio sträckor leder norrmannen Petter Solberg med ungefär en minut före Loebs stallkamrat i Citroen, Francois Duval. Citroen har som målsättning att vinna loppet och därmed slå Lancias rekord på tio segrar på en säsong - så räkna med en spännande helg.

4) (5) Gamla godingar

F1-stjärnorna som gått i pension gör comeback i GP Masters. I helgen avgörs den första tävlingen i Sydafrika och nästa år blir det en egen serie, hittills är fem tävlingar bekräftade. Förutom Stefan ”Lill-Lövis” Johansson ställer bland annat Nigel Mansell, Riccardo Patrese, Emerson Fittipaldi och Alain Prost upp. Det krävs att deltagarna kört F1 i två säsonger, har en giltig tävlingslicens och är minst 45 år gammal.

5) (-) Kenny Bräck

Tillsammans med Stefan ”Lill-Lövis Johansson” gör han comeback i Le Mans 24-timmarslopp. ”Lill -Lövis” vann loppet 1997 och nu tittar han på vilka bilar som paret ska använda under tävlingen som körs i juni 2006.

6) (-) Alonsos genomslagskraft

I snitt såg 56 procent av Spaniens befolkning årets F1-tävlingar, 3,671 miljoner människor följde Fernando Alonsos väg till VM-titeln. I Frankrike säg 35,5 procent (3,9 miljoner) det framgångsrika samarbetet mellan Renault och Spanjoren medan tittarsiffrorna sjönk i såväl Italien som Tyskland. I Tyskland var det 11,4 miljoner (43 procent) och i Italien var det 12,9 miljoner (23,3 procent) som såg Michael Schumacher och Ferrari förlora kampen om VM-titeln. Mätningen har gjorts av ett italienskt företag och de har jämfört årets tittarsiffror med fjolårets.

7) (-)Alx Danielsson - ett monster.

Det svenska löftet kommer att köra en av monstertruckarna vid Hot Wheels Monster Jam i Globen i helgen och han ska vara med i alla fyra showerna.

- Att få tävla med en monstertruck blir något helt annat än vad jag är van vid. Det har alltid varit något av en dröm att få köra en monstertruck och att dessutom göra det i Globen för utsålda hus känns extra kul, säger Alx Danielsson.

I fjol var det 42 000 människor som besökte showen i Globen.

8 (-) Lada

Det låter kanske som ett skämt, men den ryske biltillverkaren Lada ställer upp i WTCC nästa säsong. Företaget har en 35-årig tradition när det gäller motorsport och under 1980-talet var de väldigt starka i flera av DDRs standardvagnsserier. De första testerna görs i februari 2006 och den första tävlingen avgörs på Monza, Italien, i början av april.

9) (-) F1-tester

Valentino Rossi har testat för Ferrari i två dagar, men resultatet är hemligt. DTM-segraren Gary Paffett testar för McLaren-Mercedes i slutet av november och för Markus Winkelhock sker testerna för Midland i december.

– För 20 år sedan körde min pappa F1 och därför är det en fantastisk chans för mig, säger 25-åringen vars pappa omkom 1985.

Midland har redan gjort klart med Christian Albers och Tiago Monteiro som förare nästa år, men Markus Winkelhock hoppas på ett jobb som testförare.

10) (10) Race of Champions

Fjolårets succé upprepas på Stade de France i Paris. Världens bästa förare gör upp om vem som är skickligast och vilken nation som är bäst. Sverige har Mattias Ekström med, han kör i ett skandinaviskt par med DTM-föraren Tom Kristiansen som även vunnit Le Mans 24-timmarslopp.

Motorstopp: Daniel Carlsson

Svensken har inget fabrikskontrakt till nästa säsong och han ville så gärna visa vad ha gick för och imponera när han fick chansen i årets sista tävling.

Men instället gick allt fel.

Efter den fruktansvärda kraschen i Australien får han svidande kritik av Peugeots stallchef Jean-Pierre Nicolas:

– Daniel Carlssons misstag var oacceptabelt med tanke på att vi gett honom tydliga instruktioner. Det är en stor besvikelse.

Anna Andersson (anna.c.andersson@aftonbladet.se)