NYA FORMEL 1

Så förbereder sig F1-teamen

SPORTBLADET

Renault

Så här långt: Är ännu inte klara med sin V8-motor, den testas första gången 9–13 januari.

Förare: Fernando Alonso, Spanien och Giancarlo Fisichella, Italien, fortsätter. Ny testförare är Heikki Kovalainen, Finland.

Kommentar: Fjolårets världsmästare tror inte på att bygga någon testbil utan arbetar för fullt med den nya bilen, den nya motorn kommer sedan att testas i den bilen. Hittills har testerna i vindtunneln varit positiva.

Här testar Renault:

30 november–2 december, Barcelona, Spanien, 7–8 december, Jerez, Spanien, 14–17 december, Jerez, Spanien.

McLaren

Så här långt: Ska testa sin V8-motor i Barcelona. Stallet gjorde de första testerna med motorn på Silverstone i september, men trots att testerna var hemliga har det läckt ut att resultatet var positivt.

Förare: Juan-Pablo Montoya, Colombia och Kimi Räikkönen, Finland. Test Förare: Det snackas om Pedro de la Rosa, Spanien och Alexander Wurz, Österrike. Gary Paffett, DTM-mästare, ska testas i fyra dagar.

Kommentar: Stallet har redan testat V8 motorn och har ett litet försprång jämfört med Renault. Men för att lyckas 2006 måste både bilen och motorn hålla, det var det stora problemet i fjol.

Här testar McLaren-Mercedes: 28–30 november, Barcelona, Spanien, 7–10 december, Jerez, Spanien.

Ferrari

Så här långt: Har redan tjuvstartat sina tester, det är det enda stallet som inte håller sig till det frivilliga testförbundet. De första testerna gjordes 26 oktober–3 november.

Förare: Michael Schumacher, Tyskland och Filipe Massa, Brasilien. Test Förare: Luca Badoer, Italien, Marc Gené, Spanien.

Kommentar: Ferrari hann inte avsluta årets säsong innan de började koncentrera sig på den kommande. V8 motorn har testats länge och redan i oktober gjorde Filipe Massa sina första varv med bilen. Allt har löpt bra och Michael Schumacher kan fortsätta sin semester till efter årsskiftet.

Här testar Ferrari: 19–22 november, Manama, Bahrain, 28–30 november, Valencia, Spanien.

Toyota

Så här långt: Ett av tre stall som började testa V8 redan under pågående säsong och motorchefen Luca Marmorini har chockat konkurrenterna:

– Vår V8 har samma varvtal som den gamla V10.

Det skulle innebära 18 500varv/minut och 800 hästkrafter skulle vara möjligt.

Förare: Ralf Schumacher, Tyskland och Jarno Trulli, Italien. Testförare Ricardo Zonta, Brasilien, Oliver Panis, Frankrike.

Kommentar: I dag testar stallet sin nya bil för första gången och i år borde det vara dags för Toyota. Den tysk-japanska konstellationen har haft den största budgeten i flera år och nu måste resultatet komma.

Här testar Toyota:

29 november–2 december, Barcelona. 7–10 december och 13–15 december, Jerez, Spanien.

Williams

Så här långt: Testar sin V8-motor och enligt uppgift är de nöjda. Med en ombyggd variant av fjolårets BMW-Williams, en ny Cosworth-motor och däck från Bridgestone startar stallet den 29 november. Den nya bilen presenteras i januari.

Förare: Nico Rosberg, Tyskland/Finland och Mark Webber, Australien.

Kommentar: Äktenskapet med BMW knakade i ett par år innan parterna gick skilda vägar. Frågan är hur Williams klarar sig utan BMWs stöd och utan pengarna från HP, som sagt upp sitt sponsorsavtal. Dessutom är det frågan om Cosworths motor kan konkurrera.

Här testar Williams F1: 29 november–1 december, Barcelona, Spanien.

Honda

Så här långt: Tar med sig båda V8 och V10 motorer till Barcelona. Förhandlar med Ferrari för att få loss Rubens Barrichello så att han kan testa för Honda redan före årsskiftet.

Ett kontrakt med hans förra arbetsgivare förbjuder det.

Förare: Jenson Button, England och Rubens Barrichello, Brasilien. Test Förare: Adam Carroll och James Rossiter, England, Alan van der Merwe, Sydafrika, Danilo Dirani, Brasilien.

Kommentar: Har köpt ut BAR och satsar nu stenhårt på att vara med och slåss i toppen, den första V8 motorn testades redan i april och ska användas i Barcelona. Har kapacitet att vara ett av toppteamen 2006.

Här testar Honda: 30 november–2 december i Barcelona.

Red Bull

Så här långt: Byter från Cosworth-motorer till motorer från Ferrari. De första testerna med V8 görs först 16 december. Platsen är ännu inte fastställd.

Förare: David Coulthard, Storbritannien, Christian Klien, Österrike är ännu inte bekräftad men körde i fjol. Test Förare: Ryktas om Neel Jani, Schweiz.

Kommentar: Red Bull startar med två stall i år och kan mycket väl dra fördel av det. De har värvat den duktiga designern Adrian Newey från McLaren-Mercedes. Även om han börjar först i februari blir det spännande att se vad det innebär.

Här testar Red Bull: 29 november–1 december, Barcelona, Spanien. Nya tester inleds den 16 december, plats ännu inte fastställd.

BMW-Sauber

Så här långt: Har problem med V8-motorn, som föraren Nick Heidfeld säger:

– Ingen kan förvänta sig att vi ska vinna någonting 2006.

Motorn beräknas vara klar i januari 2006.

Förare: Nick Heidfeld, Tyskland. Andraplatsen står mellan Jacques Villeneuve, Kanada, Pedro de la Rosa, Spanien och Alexander Wurz, Österrike.

Kommentar: Målsättningen är hög, men räkna inte med någonting första året. Det stora problemet är att hitta en andreförare, sedan Heikko Kovalainen avböjt börjar det nu bli bråttom. Har kontrakt med Jacques Villeneuve, men det vill man helst slippa undan.

Här testar BMW-Sauber: 28–30 november, Barcelona. 8–10 december och 13–15 december, Jerez, Spanien.

Midland

Så här långt: Ska köra med motorer från Toyota och är nöjda än så länge, däremot saknar de en förare och tiden börjar bli knapp.

Förare: Christijan Albers, Holland. Det spekuleras i Tiago Monteiro, Portugal som andreförare, men ingenting är klart.

Kommentar: Det första ryska stallet är redo för F1, ett spännande initiativ. Under vinterns tester ska stallet testa ett antal förare, bland annat belgaren Jeffrey van Hooydonk, ryssen Roman Rusinov, tysken Markus Winkelhock och holländaren Nicky Pastorelli.

Här testar Midland F1 (Jordan): 7–10 december, Jerez, Spanien

Toro Rosso

Så här långt: Minardis efterföljare, och Red Bulls juniorstall. De första testerna som Toro Rosso görs 30/11-2/12.

Förare: Det pratas om Scott Speed, USA och Vintiantonio Luzzi, Italien. Test Förare: -

Kommentar: Som Minardis efterföljare får de köra med ombyggda V10-motorer från i fjol. Det är en fördel under tävlingarna och kan ge några välkomna poäng. Ska ge Red Bulls unga förare chansen i F1.

Här testar Toro Rosso (fd. Minardi): 21–24 november, Vallelunga, Italien som Minardi, 30 november–2 december, Barcelona, Spanien första testerna som Toro Rosso.

Super Aguri

Så här långt: Vill köra nästa säsong, men ännu ingen bekräftelse från FIA, det internationella Bilsportförbundet. Inga tester planerade.

Förare: Inte klara, men Takuma Sato, Japan och

Anthony Davidson, Storbritannien har nämnt i diskussionen.

Kommentar: För att starta i F1 måste man äga ritningarna och bygga bilarna själv, men det hinner stallet inte fram till mars. Därför vill det köpa de fem bilarna som Arrows använde i F1 av Paul Stoddart som äger designerrätten, bilarna och reservdelarna. Motorer från Honda.

Här testar Super Aguri F1: Ingen uppgift.

Allvaret är tillbaka. I går började F1-säsongen 2006 i Barcelona. Och i dag presenteras den första nya bilen. F1-säsongen må ha slutat den 16 oktober, men redan i går började den nya när McLaren-Mercedes och BMW-Sauber inledde sina tester. Snabbast var Gary Paffett, DTM-mästaren i en McLaren-Mercedes. I dag följer Williams med sina Cosworthmotorer, Toyota med den nya bilen (TF106), Red Bull med sina Ferrari-motorer, samt Honda och Renault. Sportbladet har kartlagt stallen och hur långt de kommit i arbetet inför F1 2006. Säsongen startar officiellt den 12 mars nästa år - men i går gick starten.