”Jag tror att jag är bäst”

Världsmästaren i exklusiv intervju om årets F1-satsning

I dag inleder Fernando Alonso jakten på en ny VM-titel i F1.
Foto: BILDBYRÅN
I dag inleder Fernando Alonso jakten på en ny VM-titel i F1.
SPORTBLADET

Han är den yngste rekordhållaren - men nu är det dags för Fernando Alonso att bli vuxen.

Och försvara sin titel.

-Jag har alltid varit väldigt tävlingsinriktad och visst vann jag VM 2005, säger F1-mästaren till Sportbladet.

-Men jag har inte vunnit 2006 och i höst vill jag vara bäst igen. Precis som 2007 och 2008.

Han är den yngste föraren som tagit poleposition, som kört det snabbaste varvet under en tävling, som varit i ledningen av ett lopp, som stått på pallen, som vunnit en VM-deltävling och som blivit världsmästare.

Men tro inte att Fernando Alonso är nöjd för det.

Han har bara höjt sina målsättningar.

-Vet du, efter VM-segern var det många som frågade mig vad som förändrats och för mig var svaret väldigt enkelt: Ingenting, berättar han när han ger Sportmagasinet och Sportbladet en exklusiv intervju inför säsongsstarten.

- Jag var världsmästare 2005 och det var en underbar känsla, men nu är det 2006. Nu startar vi från början, alla har noll poäng. Jag är väldigt tävlingsinriktad och ganska snart efter VM-segern fick jag ny motivation och såg fram emot nya utmaningar. Oavsett vad jag gör, om jag ska spela tennis eller kör F1-bil, så är det bara en sak som gäller - jag måste vinna. På banan har jag aldrig några problem med motivationen.

"Jag gav allt"

Spanjoren har sysslat med motorsport sedan han var tre år gammal. Då köpte hans far en go-cart till hans åttaåriga syster, men hon tyckte aldrig om den och istället gick den i arv till hennes lillebror.

För att han skulle nå ner till pedalerna sågade hans far till två träklossar som sattes fast under fötterna - och historien och världens yngste F1-världsmästare fick sin början.

- Jag har alltid sagt att jag aldrig tagit F1 för givet och det är sant. När jag var yngre hade vi inte speciellt mycket pengar och det gjorde att jag inte hade någon automatisk ingång till formel 1. Det var nära att jag slutade, jag trodde att jag skulle kunna bli en bra go-cartmekaniker och funderade på att satsa på det. Men så började jag vinna och varje gång så tog jag ett steg framåt. Till slut, i F3000, fick jag möjligheten att testa F1 med Minardi och jag gjorde samma sak som jag alltid har gjort och alltid kommer att göra. Jag gav allt, förbättrade mig och växte sedan upp tillsammans med Renault. Det tog oss till toppen.

Måste jobba hårt

I fjol var det han som hade greppet om säsongen redan från starten i Melbourne och det var han som säkert körde hem säsongen före den frenetiskt jagande Kimi Räikkönen, McLaren-Mercedes. Dessutom var det han som petade ner Michael Schumacher som från VM-tronen efter fem år.

När insåg du att du är världens snabbaste man?

- Jag tror inte att någon förare någonsin gör det. Personligen är jag övertygad om att jag är snabbast och att jag, om vi alla har samma bil, kan slå samtliga motståndare. Samma sak gäller för Schumacher, Trulli och för min lagkompis Giancarlo. Det är det som är grejen med F1-förare, varenda en är övertygad om att just han är bäst. En viktig sak inom F1 är att du hela tiden lär dig nya saker och utvecklas. Varje gång jag sätter mig i bilen och kör ett varv så lär jag mig någonting nytt, om däcken, om hur jag ska handskas med bilen eller om hur jag ska köra den för att nå bästa resultat. Är du inte beredd att lära dig nya saker så kan du inte stanna på toppen. Så svaret är, jag har aldrig sagt det till mig själv. Jag tror att jag är bäst, men jag måste jobba extremt hårt för att behålla den positionen, får aldrig vara nöjd.

Kan du beskriva känslan av att vara världsmästare?

-Det är en lättnad, en fantastisk känsla eftersom det är så många känslor som är samlade i en. För mig var det en bekräftelse på den tilltro som så många gav mig redan när jag var liten och på min talang. Före 2005 var jag en lovande ung förare. Jag hade potential, men förr hellre än senare var jag tvungen att visa att jag är en vinnare, inte bara en potentiell vinnare. Jag är enormt glad över att jag klarade det, för oavsett vad som händer med min karriär kommer jag alltid att vara en mästare.

Men det var inte det som gjorde honom till vinterns stora samtalsämne. Det var det faktumet att han skrev kontrakt med McLaren-Mercedes och efter denna säsong lämnar Renault för värsta konkurrenten.

"Alla startar från noll"

- Jag kände att det var dags för mig att anta en ny utmaning. Jag tror inte att en förare kan stanna i ett stall under hela sin karriär och det är rätt tid för mig att byta.

Hur klarar du av att stänga ute 2007 och bara fokusera på 2006?

-Det är som allting annat när det handlar om förare - du måste vara fokuserad. När jag sitter i förarsätet så är jag bara fokuserad på bilen. I år är jag bara fokuserad på 2006. F1 är en väldigt komplex sport, betydligt mer komplicerad än vad folk utanför ser. Om du inte är helt koncentrerad så kan du inte lyckas. Därför kan jag inte på några villkor se framåt, jag måste fokusera helt på nuet och försöka vinna igen.

Det har skett ett par regeländringar. Gör V8-motorerna att det blir någon skillnad i resultatlistan?

-Nej. De stora och bästa stallen kommer att ha de bästa bilarna och de bästa motorerna. Det blir ungefär som tidigare. Kanske blir det inte lika roligt för oss förare eftersom motorerna förlorar en del kraft, även om skillnaden är ganska liten. Med V10-motorn tänjde alla på gränsen och det var omöjligt att hitta på något nytt för att bli bättre. Men för första gången startar alla om från noll och den som har skapat den bästa V8-motorn kommer att spela en betydande roll i kampen om VM-segern.

Även kvalet med knock-out är nytt. En för- eller nackdel?

-Jag tror jag inte att det blir någon förändring alls. Kvalet ändras inför varje säsong, men det är ändå samma sak för förarna. Vi ändrar det för tv, för showen och för att publiken ska få ut någonting av det. Fram till nu har vi inte hittat rätt balans eftersom vi ändrar det hela tiden.

Därför hoppas jag att detta är den rätta lösningen. För oss förare tror jag inte att det är några fördelar eller nackdelar. Förutsättningarna är de samma och vi behöver bara göra ett ännu bättre jobb.

Kan du försvara din titel?

- Ja, det är målet.

I eftermiddag börjar säsongen - från andra startled.

Foto: Foto: BILDBYRÅN

Fernando Alonsos karriär

Foto: Foto: BILDBYRÅN

Läs mer i S

Foto: Foto: BILDBYRÅN