Marcus Grönholm kopplade greppet

Leder med elva sekunder före Sebastien Loeb

SPORTBLADET

Kungafight och syskongnabb.

Och en svensk på sladden.

Det var första dagen i skogen för det svenska VM-rallyt.

Finländaren Marcus Grönholm leder med elva sekunder i en Ford.

Det är Grönholm som är ena halvan av kungafighten. Den andra halvan pratar franska, svär över svensk nysnö och heter Sebastien Loeb.

Att Svenska rallyt skulle bli en fight mellan de båda är ingen överraskning. Hela VM blir en envig Grönholm-Loeb.

Loeb startade fredagsmorgonen med en knippa sekunder minus från torsdagskvällens tjyvstopp i superspecialen i Karlstad. När Grönholm drog iväg den gången hostade Loebs Citroen till och dog.

Under fredagen gick det bättre. Loeb åkte först och plogade i racertakt. Ett tjockt lager nysnö ställde till problem.

– Det kostade mig tid på ett par av sträckorna, sade Loeb.

Och dessutom:

– Vägen har blivit smalare, sade Loeb efter en av sträckorna.

Förvirrande vitt

Vägen de tränat på hade liksom krympt när plogbilen hade lagt upp nya snökanter. Inget var sig riktigt likt.

Allt var ju så vitt.

Bromspunkter och andra referenspunkter som skulle hjälpa till i körningen var dolda i det vita, mjuka svårbedömda. Nysnön hade ätit upp detaljerna.

Grönholm hade det inte mycket lättare han. Och när förarna sedan, efter lunchuppehållet, körde två av sträckorna en gång till så började de verkliga svårigheterna.

Gruset tittade fram. Dubben och greppet försvann.

– Det var tufft. Det blev svajigt och jobbigt. Men det var ju lika för alla, sade Grönholm som var påtagligt nöjd och belåten med att leda ett av sina absoluta favoritrallyn.

Bakom kungarna finns norska syskonparet Petter och Henning Solberg. Petter, den före detta världsmästaren, är 5,3 sekunder före Henning, som definitivt är på väg ut ur rallyskuggan. Hans körning i Svenska rallyt har imponerat.

– På en sträcka såg jag inte vägen, berättar han. Det var varken ljust eller mörkt och en massa snö. Jag fick stanna till två gånger för att få koll, berättade Henning.

Och så log han och såg inte det minsta skärrad ut över vad som måste ha varit skräcksekunder i fullfart bland trädstammarna.

För långa dubbar

Bäste svensk är Daniel Carlsson på sjunde plats, 44,1 sekunder efter Grönholm. Han muttrade och klagade när körningen inte stämde för honom.

– Det är så mycket som är nytt, sade Daniel Carlsson.

Kartläsaren pratar fransk engelska, bilen är speciell och på slutet kom Daniel ut på sträckorna med fel dubbutstick.

Lätt var det inte.

– Jag ville ha lite kortare utstick, men det blev ett teambeslut och det deltog jag i så jag ska inte klaga, sade Carlsson.

Han letade efter den där viktiga balansen mellan att satsa och att avvakta.

– Det är inte alltid den som gasar mest som vinner, sade Carlsson. Sådant tar tid.

Han har till söndag på sig för att lära sig.

TT