Feldubbat kan ha sänkt Loeb

Grönholm mot seger i Svenska rallyt

SPORTBLADET

Dubb-utstickets märkliga magi kan ha avgjort det svenska VM-rallyt.

Sebastien Loeb valde fel på två av lördagens sträckor.

Nu kör han för andraplatsen i rallyt.

– Dumt att ta några risker. VM är långt, sade Loeb efteråt.

Hans felval var minimalt räknat i millimeter. I sekunder var det värre. Evige VM-konkurrenten Marcus Grönholm från Finland försvann i fjärran.

Loeb hade för övrigt svårt att hänga med även när dubbvalet var korrekt.

På lördagseftermiddagen hade Grönholm 38 sekunders försprång. Det var då Loeb började se VM ur ett större perspektiv. Kampen om VM-titeln tar inte slut i Sverige.

Diskussionerna om dubb-utstick handlar om skillnader på en halv millimeter hit eller dit. Rätt dubb-utstick ger maxgrepp hela tiden – då är rallyförarna i sjunde himmeln och livet leker.

Långa dubbar kan behövas för att nå ner till greppet i vägen. Stämmer inte den förutsättningen viker sig dubbarna. Eller – än värre – försvinner helt.

Korta dubb, på till exempel en sträcka där gruset tittar upp ur isen, kan hålla greppet längre än andra dubbar.

Normalt finns det dubbutstick på 4,5 millimeter till 7,5 millimeter att välja mellan.

Mardrömmen är, som i Svenska rallyt, när man blandar sträckor som körs för andra gången med grus i isen, med sträckor som körs för första gången och där vägen är vit och vacker.

Och det utan däckbyte däremellan.

Fel val

Möjligheterna att välja fel är oändliga. Alla toppförare har experter till hjälp som ska ha koll på väglag och väder. Ändå blir det galet.

Ingen vill ju fega. Ett djärvt val kan avgöra en tävling. Positivt eller negativt.

Marcus Grönholm, som nu tycks vara på väg mot femte segern Svenska Rallyt, vågade på lördagen inte riktigt tro på Loebs prat om att bevaka andraplatsen.

Finländaren har varit med förr, han vet hur lite som behövs för att allt ska gå åt pipan.

Fast med fem sträcksegrar i rad enbart under lördagen verkade han ha bra koll på läget.

Bakom Loeb-Grönholm finns Mikko Hirvonen, Finland och Henning Solberg, Norge. Däremot inte Solberg nummer 2, Petter.

Han kanade av på en sträcka och stod i 14 minuter i snön innan någon hjälpte honom loss.

Petter bröt senare under dagen.

Skräcksekunder

Ur svensk synvinkel handlar rallyt om Daniel Carlsson (5:a med 8,6 sekunders marginal) och Patrik Flodin (12:a).

Flodin hade en lång diskussion med den brittiske motoringenjören efter lördagens sista sträcka.

Vad sade han till dig?

– Han sade ”Du körde bättre i går”, typ, sade Flodin och såg glad ut i alla fall.

Daniel Carlsson hade ett par skräcksekunder när bilen for upp i luften i full fart, fast med fronten åt fel håll.

– Vi pekade 90 grader fel, sade Carlsson som rattade frenetiskt i snöröken och virrvarret när han landade och kunde gasa på igen utan att få några stenar eller träd framför fronten.

TT