Räikkönen dominerar

Överlägsen i Bahrain med Ferraris nya bil: ”Enormt snabb”

Foto: AP
SPORTBLADET

2008 tycks bli den röda gudinnans år.

Kimi Räikkönen och hans Ferrari regerar.

Ferrari och Toyota var de enda två stallen som testade i Bahrain, men den enda konkurrent som Kimi Räikkönen och Ferrari hade var sig själv.

Han var näst intill lika snabb som banrekordet – vilket är satt med en V10-motor – och var klart snabbast

fyra dagar i rad. Den femte fick han stryk av den andra Ferrarin med Felipe Massa.

Dessutom var både han och kollegan över en sekund snabbare än förra året. I kvalet till Bahrains GP 2007 körde Felipe Massa in på poleposition med tiden 1:31.359.

Kimi Räikkönens bästa testtid var 1:30.015.

– Vi är väldigt jämna. Det är helt enkelt fantastiskt att få möjligheten att köra en sådan bil. Den är enormt snabb, säger Kimi Räikkönen till Gazzetta dello Sport.

– Jag har märkt att bilen är väldigt snabb när den är preparerad för ett lopp och även när den är förberedd för ett kval och det är väldigt intressant. Den skonar däcken, hela paketet är i harmoni.

”En mycket bra start”

Även om Ferrari fick motorproblem under de avslutande testdagarna har medlemmarna i teamet en positiv bild av bilen.

– Testerna har gått bra, men vi har även tvingats ta tag i en del problem, men det är mest småsaker, säger finländaren. Vi ville lära känna bilen, det gjorde vi. Det var en mycket bra start för oss. Vi har redan hunnit med att göra vissa förbättringar, säger finländaren.

– Självklart måste vi bli ännu bättre, men för mig är allt betydligt enklare nu än 2007.

Anpassas till banan

Sedan i fjol har Ferrari framförallt förkortat avståndet mellan bak- och framhjul, samt gjort förändringar i fronten – och den kommer att se olika ut beroende på vilken bana F1-cirkusen besöker.

– Det som vi testade i Bahrain kommer vi till exempel inte använda vid premiären i Australien, säger chefsdesignern Luca Baldisserri till tidningen.

När italienarna startar sina tester i Barcelona den 19 februari kommer de att köra med en annan front, nya Barge­boards och en annan motorhuv.

FAKTA

Så är läget i de andra toppteamen

McLaren-Mercedes

Både Lewis Hamilton och Heikki Kovalainen har slagit till med topptider i testerba, den egna analysen är enligt McLarens Martin Whitmarsh:

– Enligt våra analyser är det väldigt jämnt mellan oss och Ferrari, men vår fördel ligger på det första varvet, säger han till SportBild.

Det skulle betyda att de är bättre i kvalet medan italienarna är snabbare under loppet.

Renault

Fernando Alonso är nervös, det skiljer ungefär en sekund till toppteamen och det är för mycket enligt honom.

– Man kan leva med ett par tiondelar, men inte mer. Februari blir den avgörande månaden, men jag tror att vi ligger något bakom under inledningen av säsongen, sade han vid säsongspresentationen.

Bilen påminner mycket om fjolårets modell, den stora skillnaden är aero­dynamiken och frontpartiet.

BMW-Sauber

BMW vill hota toppen och har tagit stora risker när de byggt årets bil. Den har en komplicerad aerodynamik med många små vingar och hittills haft problem. Både med överstyrning och understyrning. I Barcelona låg de en sekund bakom McLaren, men det ljuger lite med eftersom tyskarna körde med mycket bensin ombord. I Jerez hade de krympt avståndet något.