Ove ”Påven” Andersson död i rallyolycka

SPORTBLADET

Förre svenske rallyföraren och stallchefen hos Toyota, Ove ”Påven” Andersson, avled på onsdagen i samband med en biltävling i Sydafrika. Många är förarna som kan tacka ”Påven” för en fin karriär.

Kraschen som tog Ove Anderssons liv skedde under Milligan Trial Oldtimer Rally i Sydafrika, där han oskyldig blev invecklad i en trafikolycka. Uppgifterna från bilsporttidningen Autosports hemsida bekräftas för TT av Bengt Dalström, informationschef på Toyota Sverige.

– Jag fick beskedet från vårt tävlingsstall, säger Dalström.

”Pondus och karisma”

Under många år var Andersson en av rallyvärldens mest inflytelserika ledare och många förare kan tacka ”Påven” för att karriären fick en knuff i rätt riktning. Rallyföraren Marcus Grönholm är en av dem.

– Han gav mig VM-chanser när det var trögt, berättade Grönholm för TT 2000 när han tog sin första VM-titel.

Samma år vann Grönholm det svenska VM-rallyt och i en lerig depå i Hagfors hittade han ”Påven” och gav honom en björnkram. Finländaren som ingen vågade tro på hade fått sitt genombrott och det var Andersson som var orsaken.

– Jag var säker på att han skulle bli bra, sade Andersson till TT den gången.

En annan som fick hjälp av Andersson i karriären var Daniel Carlsson och för honom kom onsdagens dödsbesked som en chock.

– Han hade en oerhörd pondus och karisma, säger Daniel Carlsson till TT. Han var en av de där som fick människor att göra något utan att han behövde höja rösten.

Carlsson fick tillgång till en fabriks-Corolla från Toyota i flera rallyn.

– Det var så jag kom in i rally-VM, konstaterar han och minns den lugne och trygge stallchefen som alltid gav raka besked och som hade en sådan stor egen kunskap att ösa ur.

Vann Monte Carlo-rallyt

Som fabriksförare hos franska Alpine vann ”Påven” bland annat Monte Carlo-rallyt 1971. Två år senare kom han tvåa med fransmannen Jean Todt som kartläsare. Efter sin aktiva karriär byggde han upp japanska Toyotas rallysatsning, vilket bland annat ledde till fyra VM-titlar för deras förare. Efter det fick han ansvar för Toyotas formel 1-stall och var konsult åt det innan han gick i pension förra året.

– Ove Andersson är den största teamledare svensk motorsport haft, säger Lars Österlind, svensk representant i det Internationella bilsportförbundets styrelse.

– Han var alltid eftertänksam och proffsig i sitt agerande. En sådan som alltid tänker först och talar sedan.

Österlind minns också Anderssons närhet till sina medarbetare, inte minst förarna.

– Det är kanske inte så konstigt, han kom ju ur de leden själv.

Andersson blev 70 år.

TT