Nyheterna som gör F1 hetare än någonsin

SPORTBLADET

2009 - ett nytt år.

Och ett helt nytt F1.

– Det finns potential för att showen blir ännu bättre än tidigare, säger Michael Schumacher.

Till helgens tävling i Bahrein är äntligen den nya bilen klar.
Foto: AFP
Till helgens tävling i Bahrein är äntligen den nya bilen klar.

Inget Honda, kostnadsreduceringar på närmare en miljard kronor och ett antal nya regler. F1 2009 blir någonting helt annat än vad vi vant oss vid.

– De nya reglerna kommer att göra det jämnare än någonsin, en av anledningarna är självklart det faktum att det inte är tillåtet att testa under säsongen och att utvecklingen då stannar av, säger den dubble världsmästaren Fernando Alonso till Sport Bild.

Den stora nyheten är KERS som är tänkt att spara energi och öka antalet omkörningar. Bäst rustade inför den nyheten är BMW som lade om taktiken när de var borta från årets titelkamp och redan vid halvårsskiftet började testa det nya systemet.

Sparar energi

Enkelt förklarat går det ut på att man sparar energi vid inbromsningen och den kan föraren sedan använda när han vill köra om. En knapp trycks in och bilen får extra hästkrafter, något som får användas en gång per varv.

– F1 står inför de största förändringarna som gjorts på 20 år och vi är optimalt förberedda, säger Robert Kubica, BMW:s bäste förare 2008, till Sport Bild.

En bil med KERS beräknas tjäna ungefär tre tiondelar per varv jämfört med en bil utan KERS och som läget är nu kommer varken Ferrari eller McLaren-Mercedes hinna utveckla systemet till premiären i Australien den 29 mars. De var under fjolåret för upptagna med att kämpa om mästerskapet för att hinna lägga ner den kraft som behövs och därför vill Mercedes sportchef Norbert Haug stoppa förslaget. Han får medhåll av Ferraris president Luca di Montezemolo som tycker att KERS är ett stort misstag.

- Just nu är KERS det mest spännande inom utvecklingen, säger BMWs stallchef Mario Theissen till motorsporttotal.

– Vårt mål är att vara klara med utvecklingen till premiären.

Under de 58 varven i Melbourne borde det handla om ungefär 17 sekunder.

Totalt sett lär bilarna vara långsammare än i fjol eftersom aerodynamiken förändrats rejält och nästa års bilmodell kommer inte att vinna några skönhetspriser.

– Det känns som att sitta i en bil från 1995, säger Felipe Massa till Sport Bild.

Men en del av den tiden som bilarna förlorar med den nya aerodynamiken kan de vinna tillbaka när nu slicksen återinförs.

– Regeländringarna är helt rätt och F1 kommer att fortsätta vara kungaklassen, säger den sjufaldige världsmästaren Michael Schumacher till motorsporttotal.

– Vissa saker förändras, men sådant är livet. Och det finns potential för att showen blir ännu bättre.