Drömstart för Rickard Rydell

Pallplats x 2: En otrolig helg

SPORTBLADET

Målet är ett VM-guld.

Och inledningen är lovande.

Rickard Rydell säsongen med två pallplaceringar.

– En drömstart, säger han.

KANONSTART Rickard Rydell fick en drömstart i helgens race – två platser på pallen!
Foto: BILDBYRÅN
KANONSTART Rickard Rydell fick en drömstart i helgens race – två platser på pallen!

WTCC-säsongen inledde med två tävlingar i Brasilien och svenskens SEAT som vann märkes-VM i höstas dominerade stort. I kvalet hade teamet de fem snabbaste bilarna och i båda loppen lade SEAT beslag på plats ett till och med fyra.

Fjolårets världsmästare Yvan Muller vann det första loppet och Gabriele Tarquini det andra.

”Regnet var tur”

Rickard Rydell var trea respektive tvåa. I båda loppen körde han upp sig flera placeringar.

– Det här var en drömstart för SEAT, en närmast otrolig helg. Innan vi kom hit kunde vi inte drömma om ett sådant här resultat. Grunden la vi i lördagens kval där vi tjänade mycket på att hjälpa varandra att dra växelvis svensken i ett pressmeddelande.

Inför det andra loppet kom det en regnskur, vilket hjälpte svensken och hans teamkamrater.

– Regnet var ren tur för oss. Framhjulsdriften fungerar ofta bättre i regnet och vi kunde ta oss förbi framförvarande BMW-bilar ganska snabbt. En andra- och en tredjeplats är jag mycket nöjd med och det är oerhört jämnt i mästerskapet mellan fyra SEAT-förare.

Svenskens målsättning är att ta en VM-titeln och stallet satsar hårt på att försvara märkes-VM och gärna ta en individuell titel också.

Teamorder på g?

I fjol var kampen hård i teamet och till slut var det ledningen som tog beslut om vilka förare som skulle köra för medalj.

– Är det jämn med BMW kan det bli frågan om teamorder redan innan halva säsongen är körd, säger Rickard Rydell till Sportbladet.

– Då gäller det att vara den snabbaste föraren i teamet. I fjol hade jag lite otur och var inte tillräckligt jämn, men i år hoppas jag på att det stämmer bättre. Jag känner mig i bra form.

Säsongsinlendingen var ett bevis på det. Efter den första deltävlingen har han fjorton poäng och ligger trea - bara en poäng från ledaningen som delas av helgens båda segrare. Nästa tävling körs i Mexiko den 22 mars.

FAKTA

Tävling 1:

1) Yvan Muller, Frankrike, SEAT Leon TDI, 16 varv

2) Jordi Gené, Spanien, SEAT Leon TDI, + 2,098 sekunder

3) Rickard Rydell, Sverige, SEAT Leon TDI, + 2,880

4) Gabriele Tarquini, Italien, SEAT Leon TDI, + 3,501

5) Augusto Farfus, Brasilien, BMW 320si, + 7,766

6) Sergio Hernandez, Spanien, BMW 320si, + 8,152

7) Andy Priaulx, Storbritannien, BMW 320si, + 12,128

8) Felix Porteiro, Spanien, BMW 320si, + 13,441

Tävling 2:

1) Gabriele Tarquini, Italien, SEAT Leon TDI, 16 varv

2) Rickard Rydell, Sverige, SEAT Leon TDI, + 0,810 sekunder

3) Jordi Gené, Spanien, SEAT Leon TDI, + 5,869

4) Yvan Muller, Frankrike, SEAT Leon TDI, + 7,157

5) Jörg Müller, Tyskland, BMW 320si, + 9,916

6) Augusto Farfus, Brasilien, BMW 320si, + 11,759

7) Felix Porteiro, Spanien, BMW 320si, + 13,721

8) Tom Coronel, Nederländerna, SEAT Leon, + 14,216

Förarmästerskapet efter 2 av 24 deltävlingar:

1) Yvan Muller, Frankrike, SEAT, 15 poäng

2) Gabriele Tarquini, Italien, SEAT, 15

3) Jordi Gené, Spanien, SEAT, 14

4) Rickard Rydell, Sverige, SEAT, 14

5) Augusto Farfus, Brasilien, BMW, 7

6) Jörg Müller, Tyskland, BMW, 4

7) Sergio Hernandez, Spanien, BMW, 3

8) Felix Porteiro, Spanien, BMW, 3

Märkesmästerskapet efter 2 av 24 deltävlingar:

1) SEAT, 36 poäng

2) BMW, 22

3) Lada, 10

4) Chevrolet, 9