Aftonbladet
Dagens namn: Magnus, Måns
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Sportbladet / Motor

Toyota

Foto: AP

Årets bil: Toyota TF109

Motor: Toyota RVX-09

Däck: Bridgestone

Grundat: 1999

Nation: Tyskland (Japan)

Adress:

Toyota Motorsport GmbH

Toyota-Allee 7

50858 Köln

Tyskland

Teamchef: Tadashi Yamashina

Teammanager: Richard Cregan

Teknisk direktör: Pascal Vasselon

Aerodynamikchef: Mark Gillan

Motorenchef: Luca Marmorini

President: John Howett

Chefsingenjör: Dieter Gass

Tävlingsingenjör Glock: Francesco Nenci

Tävlingsingenjör Trulli: Gianluca Pisanello

Medarbetare: 650

Förare: Jarno Trulli, Italien. Timo Glock, Tyskland.

Testförare: Kamui Kobayashi, Japan

Ägare: Toyota Motor Company (100 %)

Internet: www.toyota-f1.com



  Statistik inför 2009

VM-titel: 0

GP-starter: 123

GP-Starter (alla bilar): 245

GP-segrar: 0

Pallplatser: 8

Polepositions: 2

Snabbaste varvet: 1

Brutna lopp: 73 (29.80%)



F1-debut: 3/3 2002, GP Australien, Allan McNish, Toyota/Toyota TF102

Första poäng: 3/3 2002, GP Australien, Allan McNish, Toyota/Toyota TF102. Plats 6. Teamets första lopp.

Första poleposition: 19/06 2005, GP USA / Indianapolis

Bästa kvalresultat: Poleposition

Bästa resultat: 2:a

Bästa VM-res: 4:a 2005 (88 poäng)

De senaste VM (säsong, poäng, segrar, poles, pallplatser, snabbaste varv):

2008, 56, 0, 0, 2, 0

2007, 13, 0, 0, 0, 0

2006, 35, 0, 0, 1, 0

  Toppförare genom historien

GP-starter:

1) Jarno Trulli, 73

2) Ralf Schumacher, 53

3) Oliver Panis, 33

VM-poäng:

1) Jarno Trulli, 97

2) Ralf Schumacher, 70

3) Timo Glock, 25

Pallplatser:

1) Jarno Trulli, 4

2) Ralf Schumacher, 3

3) Timo Glock, 1

     

ÅRETS FÖRARE



Foto: AP JARNO TRULLI  

Nation: Italien

Född: 13/7 1974

Bor: St. Moritz (CH)

Längd/vikt: 173cm/60 kg

Familj: Hustru Barbara, två söner Enzo och Marco.

Stall: - 7 lopp för Minardi (1997)

- Prost (1997-1999)

- Jordan (2000-2001)

- Renault (2002-2004)

- 3 lopp för Toyota (2004)

- Toyota (2005-2009)

Internet: www.jarnotrulli.com

  Statistik inför 2009

VM-Titel: 0

GP-starter: 200

GP-deltagare: 202

GP-segrar: 1 (1%)

Pallplatser: 8

Polepositions: 3

Snabbaste varvet: 0

Brutna lopp: 71 (36%)

Poäng: 214



Bästa startposition: 1

Bästa resultat: 1

Bästa VM-placering: 6, 2004 (46 poäng)

Första poäng: Tysklands GP 1997, Prost / Mugen-Honda, 3 poäng, plats 4, 23 år gammal.

Första seger: Monaco GP 2004, Renault/Renault, 29 år

Första poleposition: Monaco GP 2004, Renault/Renault, 29 år.

F1-debut: 9/3 1997, Australiens GP, Minardi/Hart, 22 år. 9:a.

Historia: (år, stall/motor, VM, poäng, GP, segrar, polepositions, snabbaste varvet):

2008, Toyota/Toyota, 9, 31, 18, 0, 0, 0

2007, Toyota/Toyota, 13, 8, 17, 0, 0, 0

2006, Toyota/Toyota,, 12, 15, 18, 0, 0, 0

2005, Toyota/Toyota,, 7, 43, 19, 0, 1, 0

2004, Renault/Renault, 6, 46, 17, 1, 2, 0

2003, Renault/Renault, 8, 33, 16, 0, 0, 0

2002, Renault/Renault, 8, 9, 17, 0, 0, 0

2001, Jordan/Honda, 9, 12, 17, 0, 0, 0

2000, Jordan/Mugen-Honda, 10, 6, 17, 0, 0, 0

1999, Prost/Peugeot, 11, 7, 15, 0, 0, 0

1998, Prost/Peugeot, 17, 1, 16, 0, 0, 0

1997, Prost/Honda, 15, 3, 13, 0, 0, 0

     

Foto: AP TIMO GLOCK  

Nation: Tyskland

Född: 18/3 1982

Bor: Köln (D)

Längd/vikt: 169 cm/62 kg

Familj: Flickvän

Stall: Testförare Jordan (2004)

- 4 lopp för Jordan (2004)

- Testförare BMW Sauber F1 Team (2007)

- Toyota (2008-2010)

  Statistik inför 2009:

VM-Titel: 0

GP-starter: 22

GP-segrar: 0

Pallplatser: 1

Polepositions: 0

Snabbaste varvet: 0

Brutna lopp: 4 (18%)

Poäng: 27



Bästa startposition: 5

Bästa placering: 2

Bästa VM-placering: 10, 2008 (25 poäng)

Första poäng: Kanadas GP 2004, Jordan / Ford, 2 poäng, 22 år gammal. Plats 7.

Första pallplats: 3.8 2008, Ungerns GP, Toyota ( 2:a)

F1-debut: 13.6 2004, Kanadas GP, 7:a.

Historia: (år, stall/motor, VM, poäng, GP, segrar, polepositions, snabbaste varvet):

2008, Toyota/Toyota, 10, 25, 18, 0, 0, 0

2004, Jordan Ford, 19, 2, 4, 0, 0, 0

SENASTE NYTT

Sportbladet

Visa fler
SPORTBLOGGAR
Brennings blogg

Patrik Brenning

SILLY SEASON

Rykten & övergångar

Om Aftonbladet