"Jag vill bli världsmästare"

Robert Kubica ska banta hem VM-segern till Polen

Robert Kubica har tvingat sig ner till en vikt under 70 kg.
Foto: AP
Robert Kubica har tvingat sig ner till en vikt under 70 kg.
SPORTBLADET

I fjol tog han BMW:s första seger och ledde VM.

I vinter har han bantat - allt för att vinna Polens första VM-guld.

Han blev känd för den breda allmänheten när han mirakulöst nog överlevde den fruktansvärda kraschen i Kanadas GP 2007. Ett år senare var han tillbaka på olycksbanan och körde i från hela världseliten när han tog stallets första GP-seger.

– Målet var att vinna ett lopp under 2008 och jag är enormt glad över att jag lyckades göra det i Kanada där jag kraschade så illa året innan, sade han på presskonferensen efter loppet.

– Att jag dessutom skulle gå upp i ledningen av förarmästerskapet var en bonus.

Tappat sju kilo

BMW tappade sedan i kampen om VM-titeln, men det gjorde att teamet har kunnat förbereda sig bra inför årets säsong. De är långt framme i utvecklingen av KERS och de har varit snabba under vintertesterna.

Robert Kubica själv har bantat och väger nu under 70 kg till sina 184 cm. Allt för att kunna få ut max av bilen när det 35 kg tunga KERS- paketet monterats in.

– Jag har gått ner sju kilo på sex veckor, mer klarar min kropp inte av, säger VM-fyran till Kölner Express.

"Världsmästare enda logiska steget"

Efter hans seger i fjol har förväntningarna höjts inför årets säsong, både hans egna, stallets och utifrån.

– Jag vill bli världsmästare. Det är det enda logiska steget, 2008 tog jag den första segern då är det titeln som gäller 2009, säger 24- åringen till Sport Bild.

– Men det är bara titeln som räknas. Hellre att jag vinner och att folk tycker att jag är en hyfsad förare än att jag blir fyra igen och alla säger att jag gör ett bra jobb. Det är bara så att den bästa föraren är den som tar flest poäng.

För många experter är just BMW årets outsider, anledningen är att bilen var i stort sett färdigutvecklad redan i februari förra året och Robert Kubica, Nick Heidfeld och testföraren Christian Klien har kunnat testa bilen sedan juli 2008.

– Vi har uppnått alla våra mål under de första tre åren inom F1 och jag ser ingen anledning till att vi inte skulle nå det svåraste, säger stallchefen Mario Theissen.

- Vi vill slåss med Ferrari och McLaren om VM-titeln.

Anna Andersson