Stjärnfall direkt i Svenska rallyt

Sebastien Loeb och P-G Andersson tvingades bryta

SPORTBLADET

I strålkastarskenet i Citroens depå i Karlstad svärmade mekaniker i röda overaller runt en trasig rallybil.

Sebastien Loebs bil.

Han hade brutit det svenska VM- rallyt men kunde kanske komma tillbaka.

– Vi vet inte än, var Citroenbeskedet på fredagskvällen.

Lite vagt, så där.

Reglerna gör det möjligt för en förare att bryta ena dagen och ändå starta på nytt dag två och tre. Visserligen med kraftiga tidstillägg, men ändå.

Kommer Loeb till start i igen i sitt 100:e VM-rally så ligger han nästan 20 minuter från en VM-poäng. Men varför inte?.

När Sebastien Loeb bröt gjorde han det oväntade. Nu återstår bara det omöjliga.

Fransmannens sorti med dubbel volt i en snödriva på fjärde specialsträckan utanför Sunne, var rena chocken.

– Jag kom helt ur rytmen av förvåning, medgav Mikko Hirvonen, Finland, rallyts tvåa efter första dagen.

– Loeb brukar ju aldrig åka av.

Men där stod den, den röda, buckliga Citroen C4:an. Alldeles stilla.

Hirvonen, som förmodligen är den ende föraren som kan utmana Loeb om VM-titeln det här året, hittade snart sitt rätta jag igen när han hade krånglat sig förbi och ligger trea i det svenska VM-rallyt efter första dagen.

Hirvonen trodde han var tvåa ända tills han fick se en resultatlista på väg in till kvällens presskonferens. 10 sekunder straff hade tävlingsledningen plötsligt dömt ut.

Varför?

– Jag har inte en aning, sade Hirvonen.

Enligt protokollet hade finländaren varit sen in i sista tidskontrollen, men det var en överraskning för honom själv.

Rallyt leds av stallkamraten i Fordstallet, den 22-årige finländaren Jari-Matti Latvala. Han är en knapp minut före norske Henning Solberg, förre världsmästaren Petter Solbergs storebror. Den italienske före detta slalomåkaren Gigi Galli (han slutade med skidor eftersom han blev bilsjuk när han åkte till tävlingarna) ligger fyra och Petter Solberg är femma.

Det finns inte en svensk i sikte. P-G Andersson från Årjäng som gjorde succédebut i Monte Carlo nyligen, försvann på samma sträcka som Loeb fast en kilometer närmare målet.

Då hade motorn i hans Suzuki fått nog.

– Den tryckte ut olja och så gick den ner på tre cylindrar, berätta P-G Andersson. Sedan dog den helt.

Stallkamraten Toni Gardemeisters Suzuki krånglade den också, men han tog sig i varje fall till Karlstad i tid.

Bäste svensk är Patrik Sandell på tionde plats. Han leder grupp N.