Sportbladet

Marcus Ericsson tvåa i långsam bil

Marcus Ericsson diskuterar med Viasat Motors expert Eje Elgh efter andraplatsen.
Marcus Ericsson diskuterar med Viasat Motors expert Eje Elgh efter andraplatsen.Foto: JOHAN LINDERSTAM

MACAU. Bra – men inte perfekt.

Marcus Ericsson har en del att kämpa för inför morgondagens superlopp.

På F3-racet i dag slutade han tvåa i en klart långsammare bil.

– Jag vet inte riktigt hur vi ska svara... Deras motor är riktigt vass, säger han till Sportbladet.

Dagens F3-race handlade om en sak: startpositionen i morgondagens Macau GP.

Och efter en imponerande andraplats så är det den positionen Marcus Ericsson håller när årets F3-höjdpunkt blåser i gång i morgon.

– Det känns som det bästa jag kunde gjort. Det var jobbigt där ute i dag, och Volkswagen var betydligt snabbare än oss, säger han.

”Sjukt snabba rakt fram”

Ja, VW, med Jean-Karl Vernay i spetsen hade fart under däcken i dag och tog hand om platserna 1-3-5-6, och i jämförelse kan nämnas att Ericssons teamkamrater i Toms slutade åtta och tolva.

– De är sjukt snabba rakt fram, och vi har en del att arbeta med för att öka farten. Som det är just nu är det svårt att svara, vi måste hitta mer speed. Vi har ungefär samma downforce, men vi kanske måste släppa lite där för att öka farten rakt fram. Men då blir det jobbigt att köra när man kommer upp i bergen. Ja, som sagt, vi har en del att fundera över, säger Ericsson.

Han gjorde egentligen ett perfekt lopp under förutsättningarna, och första varvet var en imponerande uppvisning när han efter en smådålig start tappade på första långa rakan för att sedan ta greppet om loppet igen.

”Kunde inte försvara mig”

Men när säkerhetsbilen tog sig ut på banan minskade avståndet bakåt, Marcus lyckades inte behålla värmen i däcken och när Vernay kunde ligga i Ericssons slipstream syntes tydligt hur mycket snabbare VW-bilen var på rakan.

– Jag kunde inte försvara mig när han gick förbi, det fanns inte en chans, säger Marcus.

Eje Elgh ser hotet.

– De har jobbat bra, Volkswagen, och rent fartmässigt är de klart snabbare. Marcus och teamet måste hitta mer speed i bilen för att kunna stå emot. Men han gör ett kanonlopp, och det spelar inte så stor roll om han startar etta eller tvåa i morgon. Och det är då det gäller, säger Elgh.